Stačí jedna esemeska a divák může mít dobrý pocit, že svým dílem ovlivnil program televize, za kterou platí koncesionářské poplatky. Česká televize právě s velkou reklamní kampaní rozběhla Souboj seriálů, pořad, v němž lidé u obrazovek rozhodují, který z šesti nabízených pilotních dílů se dostane do výroby. První semifinále předminulou sobotu přineslo poněkud nepříjemnou zprávu: mezi diváky vyhrála na celé čáře nostalgie a vypravěčská sterilita.
Nová soutěž ale může rozproudit debatu nad formátem, který je dnes vlajkovou lodí každé televize na světě. Je jasné, že z kvalitního seriálu profitují všichni: diváci, televize, které na ně snadno vrší reklamu, a scenáristé i herci, kteří si rádi vydělají peníze na důstojné zakázce. Na českých kanálech je v poslední době patrné, že se v tomto směru něco podstatného mění.
Železná košile
Jan Prušinovský by po předminulé sobotě mohl mít důvod ke smutku. Je podepsaný pod scénářem k pilotnímu dílu seriálu Sedmerák, který u diváků v přímém utkání s konkurenčním projektem Babička na inzerát neobstál. Jenže průběh semifinálového klání Souboje seriálů ho nepřekvapil. Hřejivě lidské postavy z nekomplikovaného příběhu o chůvě důchodkyni zvítězily nad absurdní groteskou o autobusákovi se zrohovatělou trofejí na čele, jejíž tvůrci divákům předkládají panoptikum postav trapných až nesympatických, rozhodně ale bližších realitě.
„Pro lidi z České televize by mělo být alarmující zjištění, jací jim zbyli diváci,“ říká Prušinovský s nevyřčeným předpokladem, že pro jeho konkurenci hlasovala především starší generace. Veřejnoprávní televize by alespoň teoreticky měla být výspou tuzemské seriálové tvorby: je to její poslání a na rozdíl od komerčních televizí nemusí úzkostně kontrolovat koláče sledovanosti. Přesto ji kvalitou válcuje Nova a v posledních týdnech do hry zasáhla i kabelová HBO se svou Terapií.
„Z výzkumů diváckých priorit vyplývá jednoznačně, že lidé nad padesát poměřují jakýkoli seriál s Nemocnicí na kraji města. Mladším divákům, kteří mají jinou technologickou a jazykovou kompetenci, může ČT těžko něco přitažlivého nabídnout,“ popisuje Reifová rozevřené nůžky mezi generací, která stahuje zahraniční seriály na internetu, a pasivními příjemci nevzrušivých příběhů servírovaných veřejnoprávní televizí.Divák producentem
Duchovní otec projektu Jan Potměšil zkoušel prosadit nový zábavní formát několik let. Zdálo se mu, že by mohl rozhýbat zatuchlou seriálovou tvorbu a přitáhnout nové tvůrce. Prušinovského a režiséra Sedmeráka Jakuba Koháka považuje za typ kreativních tvůrců, se kterými by ve své současné roli šéfdramaturga vývoje programu rád spolupracoval. Kromě nich se do boje o přízeň diváků přihlásil třeba jeden z nejvýraznějších divadelníků mladé generace Tomáš Svoboda se sitcomem Úřad zavádějícím diváky do nejmenované moravské metropole, kde přežívá instituce plánující metro. Nebo netradiční postmoderní detektivka Cirkus Bukowsky Jana Pachla, která bude soutěžit s těžkým kalibrem v podobě národem milovaného Miroslava Donutila v potenciálním projektu Mazáci.
Nova kapitulovala. Šeherezádu po týdnu nečekaně stahuje z prime-time - čtěte ZDE
TV Barrandov tahá z rukávu eso zašlých časů: normalizační seriál Rodáci - čtěte ZDE
Nedostatek příběhů
Problémem ČT obecně je, že se jí nedaří získat ke spolupráci hvězdná jména z branže (ostravské angažmá Roberta Sedláčka pro nekompromisní detektivku Sráči je výjimkou potvrzující pravidlo). Výkvět českého filmu a divadla v čele s Petrem Zelenkou a čtyřkou Marek Najbrt, Robert Geisler, Iva Klestilová a Benjamin Tuček se sešel na práci na seriálu Terapie, jímž novou etapu své původní tvorby otevírá kabelová HBO.
Pro předělání původně izraelského seriálu mluvila podle producentky Terezy Polachové skutečnost, že jde o seriál „exekučně jednoduchý“, odehrávající se skoro celý v domácí ordinaci psychiatra v podání Karla Rodena. „Jít do 45dílného seriálu, který není soap operou, tu ale rozhodně není zvykem,“ říká Polachová. Odvaha se vyplatila a Terapie přispěla do českého seriálového fondu kvalitním konverzačně laděným dramatem.
Český televizní seriál slaví padesátiny. Éru odstartovaly příběhy rodiny Bláhovy - čtěte ZDE
Tenhle seriál není pro starý: Česká televize odvysílá sedm dílů 4teens - čtěte ZDE
Kostlivec ve skříni
A Jan Prušinovský je v tomto ohledu optimista. Nedávno dostali mladí studenti a absolventi filmových škol jako třeba Rozálie Kohoutová nebo Zdeněk Durdil možnost natočit povídky českého klasika v projektu Čapkovy kapsy. A impulz ke změnám může dát i Souboj seriálů. Chce to ztransparentnit výběr námětů, soustavně vyhledávat nové tváře a poučit se v zahraničí.
Jedním z nejnákladnějších projektů ČT v oblasti hrané porevoluční tvorby se sice letos stala nová série seriálu Sanitka režiséra Filipa Renče, která se právě natáčí a jejíž rozpočet se podle odhadů může vyšplhat přes sto milionů korun. Scenáristou pokračování populárního hitu Jiřího Hubače je ovšem šéfdramaturg dramatické tvorby a jeho syn Ivan Hubač, který léta čelí kritice, že si schvaluje do vysílání scénáře pod pseudonymem Ivan Hejna. To je ovšem kostlivec ve skříni, který byl nasmlouván ještě za bývalého ředitele Jiřího Janečka. A tak opodstatněnou naději vkládají tvůrci do jeho nástupce Petra Dvořáka, který zastřešil onen zmiňovaný seriálový boom na Nově.
„Mám zprávy, že skutečně chystá vývojové centrum s podobnou strukturou dobře fungující firmy jako na Nově,“ říká Prušinovský. Seriály typu Okresní přebor přinesly komerční televizi lepší image a přitáhly k obrazovkám diváky, kteří by si ji jinak třeba nezapnuli. Je zde jistá naděje, že podobný tah by Dvořákovi mohl na Kavčích horách vyjít s mladým publikem, které se veřejnoprávním příběhům zatím obloukem vyhýbá.
Další podrobnosti k tématu najdete v novém vydání týdeníku Respekt.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist