Spolupráci filmového a divadelního režiséra Evalda Schorma s pražskou Laternou magikou dokumentuje výstava, která byla k 80. výročí jeho narození otevřena v kavárně Nové scény Národního divadla.
Expozice obsahuje fotografie z inscenací a potrvá zhruba měsíc. Na čtvrtečním zahájení ji uvedli Táňa Fischerová a režisér Jan Kačer.
Jak začala spolupráce
Evald Schorm (1931-1988) spolupracoval s Laternou magikou od šedesátých let. Podílel se už na inscenaci Revue z bedny pro světovou výstavu EXPO 67 v Montrealu, kde připravil jedno číslo programu. K Laterně se vrátil v polovině 70. let.
Pracoval na tanečních představeních, v nichž se prolínala fantazie a realita vtahující diváka do magie staré Prahy (Láska v barvách karnevalu) nebo pohádkových obrazů (Kouzelný cirkus, Sněhová královna). Stejně výraznou byla práce na experimentálních činoherních inscenacích s herci Národního divadla (Noční zkouška, Černý mnich).
Od revue k cirkusu
Láska v barvách karnevalu byla ještě založena na revuálním principu sledu čísel spojených postavou či postavami v roli průvodců. Vycházela z inscenace Václava Kašlíka Pražský karneval, zachovala většinu scénáře i původního filmového materiálu.
Následoval však titul, který měl Laternu posunout směrem k jednotnému syntetickému dramatickému dílu podle vize uměleckého ředitele Josefa Svobody. Tím byl Kouzelný cirkus, příběh plný humoru i nostalgie, jenž od roku 1977 nezmizel z repertoáru, a je nejhranější inscenací ve střední Evropě.
Byl dílem tří režisérů, pěti choreografů, šesti scenáristů a scénografa Svobody. Vytvořili nadčasové představení, v němž se propojilo několik žánrů. Podobným typem inscenace byla o dva roky později Sněhová královna v choreografii Pavla Šmoka.
Rozporuplná inscenace
V letech 1981 a 1983 se v Laterně objevila činohra: nejprve Noční zkouška Antonína Máši, která přinesla na scénu využití televizní techniky v průběhu inscenace.
Režijně se nepracovalo s filmem, ale s aktuálně snímaným obrazem, který byl součástí reality jevištního prostoru. Roli režiséra ztvárnil Radovan Lukavský, dále účinkovali například Vladimír Brabec, Jan Kanyza a Vlasta Žehrová.
Inscenace se setkala s rozporuplnými ohlasy stejně jako Černý mnich, adaptace Čechovovy povídky využívající tradiční postupy Laterny magiky ve spojení s textem. Do hlavní role byl obsazen Jana Kačer, spoluúčinkovali Táňa Fischerová a Miroslav Macháček.
Schorm byl v Laterně magice zaměstnán od roku 1982. V roce 1971 mu byla zakázána práce ve filmu a televizi, především kvůli "trezorovému" snímku Den sedmý, osmá noc.
Ještě v roce 1987 režíroval úspěšného a ceněného Odyssea, který byl vytvořen pro scénu někdejšího Paláce kultury, kde Laterna magika vystupovala. K filmu se dostal v roce 1988, premiéry snímku Vlastně se nic nestalo se ale nedožil, zemřel den před svými sedmapadesátými narozeninami.
V kavárně Nové scény Národního divadla jsou fotografie Evalda Schorma



V kavárně Nové scény Národního divadla jsou fotografie Evalda Schorma



Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist