Česká metropole se v posledních letech stala oblíbenou zastávkou světově uznávaných operních pěvců, nacházejí zde vděčný ohlas u publika i profesionální zázemí.

Nabídka galakoncertů je podle odborníků uspokojivá, v současné podobě ale také limitující, zázemí pro kvalitní operu prý totiž nevytváří. Vstupenky navíc bývají dražší v porovnání se západní Evropou.

"Česko sice není dostatečně veliký trh pro prodej nosičů a na koncerty nebylo v minulosti atraktivní, ale to se teď mění. Myslím, že se pěvci snaží do Prahy dostat a ti, co tu byli, se snaží vrátit," řekla pořadatelka Alena Nachtigalová.

Její agentura Nachtigall Artists nedávno pořádala v Praze například koncerty světoznámých pěvců - Eliny Garančové, Cecilie Bartoliové, Bryna Terfela a chystá mimo jiné i koncert tenoristy Rolanda Villazóna.

Druhá umělecká agentura Panart v lednu po roce zopakuje koncert světově žádaného tenoristy Jonase Kaufmanna. Obě firmy si získaly renomé u zahraničních agentů a oproti regionům mají další výhodu - Praha jako historická metropole přitahuje interprety z ciziny víc.

Pořadatelů je však na trhu málo, což ovlivňuje i ceny vstupenek, které jsou vyšší než v jiných evropských metropolích.

"Je to možné jen proto, že tady není konkurence a koncerty jsou absolutně exkluzivní," tvrdí hudební publicista Jindřich Bálek a poukazuje na červnové vystoupení světoznámé mezzosopranistky Bartoliové, kdy ceny lístků šplhaly k více než 5000 korunám.

Průměrně se ceny vstupenek na operní galakoncerty pohybují mezi 1500 až 2500 korunami.

Vyšší ceny na žádané interprety v některých případech nasazují ale i festivaly, například Pražské jaro nebo Mezinárodní hudební festival Český Krumlov.

Přitom v Rakousku lze na prestižním Salcburském festivalu zakoupit nejlepší místa za 120 eur (asi 3000 korun). A kupříkladu nejdražší lístky na koncert tenoristy Kaufmanna koupí obyvatelé Paříže za 95 eur (asi 2400 korun), Češi za 4995 korun.

Příčinou vyššího vstupného v ČR je podle pořadatelky Nachtigalové nedostatek financí a závislost na velkých sponzorech, které v současnosti omezuje ekonomická recese. "V padesáti procentech vlastně financuji projekty ze vstupného, padesát jde od sponzorů. U některých koncertů jde ze vstupného vyšší procento," uvedla Nachtigalová.

Náklady na koncerty hvězd podle ní dosahují několika milionů korun a honoráře pěvců jsou vysoké. Snad proto se do Prahy nedaří dostat Annu Netrebkovou, Angelu Gheorghiuovou nebo Roberta Alagnu.

Do pravého operního světa se ČR zařadí, až budou světoznámí pěvci pravidelně vystupovat i na zdejších operních scénách. "Tomu se ale spíš zatím vzdalujeme. Je škoda, že stálé instituce nemají ani finanční ani organizační prostředky, aby pěvce zvaly do inscenací," uzavřel Bálek.

Nadějnou výjimkou bylo srpnové vystoupení Josého Cury v Leoncavallových Komediantech na českokrumlovském Otáčivém hledišti. Nejatraktivnější by pro zahraniční umělce bylo Národní divadlo v Praze, které však od 1. ledna čeká transformace.

externí video - z vystoupení Josého Cury na českokrumlovském otáčivém hledišti

z vystoupení Josého Cury na českokrumlovském otáčivém hledišti

z vystoupení Josého Cury na českokrumlovském otáčivém hledišti