Čínský avantgardní výtvarník Aj Wej-wej se stal symbolem represí tamního komunistického režimu vůči disidentům, když byl loni na jaře zadržen na pekingském letišti a následně 81 dní vězněn na utajeném místě.
V neděli měl na festivalu nezávislého filmu Sundance v americkém Utahu premiéru dokumentární snímek, který nabízí bližší náhled do života tohoto světoznámého umělce, napsala agentura Reuters.
Film poukazuje na odvážné kampaně Aj Wej-weje namířené proti čínské vládě, včetně jeho kritiky nedostatečné reakce úřadů na zemětřesení v provincii S'-čchuan v roce 2008.
Zároveň čtyřiapadesátiletého podsaditého výtvarníka zlidšťuje, když ho zachycuje při hře s jeho mladším synem či tváří v tvář slzám matky obávající se o jeho bezpečnost.
Aj, kterého renomovaný britský časopis Art Review jmenoval v říjnu nejvlivnější uměleckou osobností světa a jehož díla vystavovaly nejpřednější světové galerie jako londýnská Tate Modern, se údajně chtěl promítání filmu v dějišti festivalu v Park City v americkém státě Utah osobně zúčastnit.
"Cítil však, že by to znamenalo příliš mnoho problémů," řekla divákům režisérka snímku Alison Klaymanová, sedmadvacetiletá Američanka, která mluví plynně mandarínskou čínštinou a v blízkosti zmíněného čínského disidenta se pohybovala celé dva roky.
Podle Klaymanové vězení umělce změnilo. "Byla to zásadní změna. Vnímám to tak, že byla doba před zadržením a doba po něm," podotkla tvůrkyně snímku Ai Weiwei: Never Sorry (Aj Wej-wej: Ničeho nelituji) s tím, že tento kreativní, statečný výtvarník je nyní v mnohém opatrnější.
video - trailer z filmu Ai Weiwei: Never Sorry
Devadesátiminutový film předkládá řadu rozhovorů s předními čínskými umělci, aktivisty a lidmi, kteří Aje v jeho životě obklopují. Nahlíží do Ajova dětství, rodiny, připomíná jeho období formování v letech strávených v New Yorku i důvody jeho ostré kritiky čínské vlády.
Diváci se tak stávají svědky Ajova úsilí sepsat jména více než 5000 školáků, kteří zahynuli při zemětřesení v S'-čchuanu, a poukázat na mizernou úroveň stavby školních budov, které se řítily k zemi snáz než okolní objekty.
Také slyší Ajovu matku Kao Jing v slzách prohlašovat, že "nemůže v noci spát", protože se bojí, že už syna nikdy neuvidí.
Aj Wej-wej vyvázl se zarachem, rok nesmí opustit Čínu - čtěte ZDE
Peking: Wej-wej nechtěl rozvrátit Čínu, ale okrádal - čtěte ZDE
Větší opatrnost umělce, který od propuštění překvapivě málo hovoří s novináři, připisuje Klaymanová také Ajovu otcovství. "Je evidentní, že je mnohem obezřetnější. Být to před rokem, měli bychom ho tady," řekla při premiéře snímku na festivalu Sundance režisérka.
V to, že by mohl být její film někdy veřejně promítán v Číně, Klaymanová nedoufá.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist