Nechci být spolupachatelem, říká odcházející umělecký šéf pražského Divadla na Vinohradech Martin Stropnický. Herec, režisér, někdejší diplomat a krátce i ministr kultury opouští první městskou scénu po devíti letech.

V úterý dal výpověď, protože nesouhlasí s tím, že ředitel Vinohrad Jindřich Gregorini zrušil přípravy hry Amadeus v režii hostujícího Vladimíra Morávka. K tomu došlo hned po nedávném potvrzení Tomáše Töpfera do funkce ředitele vinohradského divadla.

Töpfer nastoupí v září a přivede si s sebou nového uměleckého šéfa.

IHNED.cz: Už víte, co budete dělat od 1. dubna, kdy odcházíte z Vinohrad?

Nevím. Už asi měsíc dostávám nabídky, ale nic není uzavřeno. Je to ve fázi telefonátů nebo „průzkumu terénu“ rovným dílem z divadelních a politických kruhů. To druhé mě docela překvapilo. Dokonce si neurvale dovolím říct, že i pobavilo. Ne že bych se nemusel živit, ale nejsem na tom tak, že bych si nemohl dovolit nějakou drobnou pauzu. Skoro bych si ji měl kvůli duševní hygieně dopřát.

IHNED.cz: Vrátil byste se případně do diplomacie?

Diplomacie do těch nabídek nespadá, to je státní služba, nikoliv politika. Máme spoustu dětí, takže čistě technicky si teď nedovedu práci v diplomacii představit.

IHNED.cz: Jaký bude váš poslední měsíc na Vinohradech?

Předpokládám, že Cyrana uprostřed sezony nestáhneme, takže ho budu patrně hrát až do konce sezony a pak se uvidí. Letos navíc na Vinohradech dělám výjimečně druhou režii, vždy jsem dělal jen jednu za rok. Ačkoliv nevím. Předpokládal jsem, že mi Tomáš Töpfer třeba zavolá, když se dlouho známe, a řekne mi: Martine, máš tam nějakou režii, počítej s tím nebo nepočítej... Sám jsem se na to neptal, nechci být ten, který nadbíhá.

IHNED.cz: Za vaší výpovědí stojí jen zrušení Amadea, nebo něco víc?

Amadeus bohatě stačí, je to bezprecedentní krok.

IHNED.cz: Amadea vám dosavadní ředitel Jindřich Gregorini, na základě doporučení budoucího ředitele Tomáše Töpfera, zakázal, nebo jen doporučil nepokračovat v jeho přípravách?

Kdyby mi to jen doporučil, tak Amadea samozřejmě hrajeme. On ho ale zastavil. A to byl důvod mého rozhodnutí odejít. Když nemůžete něco změnit, tak se buď stanete spolupachatelem, anebo se vůči tomu musíte jasně vymezit. Není to prázdné gesto.

IHNED.cz: Znamená to, že Vladimír Morávek, který měl Amadea připravit, není dobrý režisér?

Vypadá to jako takový vzkaz. Poprvé to zaznělo takhle stroze. Teď už si budoucí vedení uvědomilo, že je to neprůchodné tvrzení. A tak k tomu začali připojovat dovětek, že pan Morávek je vynikající režisér, ale že se jeho tvorba nehodí do konceptu, jak má Vinohradské divadlo vypadat. Jenže Cyrana také režíroval Vladimír Morávek a při děkovačce často stojí celé hlediště. Takže to nevypadá zrovna na stažení, to by se nové vedení zachovalo přinejmenším neekonomicky.

IHNED.cz: Jaká je na změnu vedení odezva v hereckém souboru?

To se umělecký šéf málokdy dozví. Herci jsou v těžké pozici, protože jsou závislí na tom, kdo jejich obsazení vyvěsí na stěnu. Nelze od nich čekat žádné „hrdinské činy“ a deklarace. Nikomu to nemám za zlé. Byla za mnou jedna herečka, aby se poradila, jestli má zůstat. Myslím, že pár lidí odejde, ale nechtějte po mně jména. Důvody mohou být různé. Práce u divadla je špatně placený koníček. Například mladá, ale kvalitní herečka, která je schopna utáhnout hlavní roli, má jedenáct tisíc čistého.

iHNed.cz: Byla důvodem výměny vedení Vinohrad klesající návštěvnost?

Magistrát mi před rokem vzkázal, že by bylo dobré udělat něco s návštěvností, že třetí rok po sobě klesla o dvě procenta, což je pravda. Nepovažuji to ale za tragické číslo. Asi by tehdy bylo nejjednodušší, kdyby si mě jako uměleckého šéfa pozvali na magistrát a zeptali se: „Pane Stropnický, co s tím uděláte?“ Nikdy se to ale nestalo, nikdo mi nikdy do očí nevytkl, že bych to měl nějakým způsobem změnit. Sešel jsem se na vlastní žádost s radním, věcně jsme pohovořili a slíbili si, že se schůzka bude opakovat. A najednou se stalo, že bylo třeba řešit divadlo personálně. Okamžitě! A jediný argument byla návštěvnost.

IHNED.cz: Také Tomáš Töpfer tvrdí, že Vinohradům klesá návštěvnost.

Říká, že po přestávce je v divadle méně lidí než před přestávkou. Nevím ale, o kterém divadle hovoří. Během mého působení na Vinohradech bylo snad jen jedno takové představení, paradoxně to, které získalo nejvíce odborných ocenění – Vojcek. Dnes odcházejí dva tři diváci o pauze z jediného našeho představení a tím je Tartuffe v režii Štěpána Pácla. Mnohem více jiných představení má přístavky, někdy do osmé deváté řady. Vinohrady na tom vůbec nejsou bídně. Je to podobné jako v řadě jiných divadel – když hrajeme odpočinkovější titul, je plno, a když náročnost stoupá, začíná i divácký problém.

IHNED.cz: Takže to vyřeší „odpočinkové“ tituly?

Jsme subvencované divadlo a naše povinnost je hrát i věci, které jsou kasovně riskantní nebo předem určené k limitovanému počtu repríz. Proto jsme udělali třeba Kafkův Zámek a hráli jsme ho dvacetkrát zhruba rok. Ale vůbec to nebylo zbytečné, protože hrát něco dvacetkrát na Vinohradech znamená totéž, jako hrát v malém divadle tři roky před vyprodaným sálem. Na Vinohradech to znamená, že Zámek vidělo dvanáct, možná čtrnáct tisíc lidí. To není zbytečná práce. Navíc kritérium návštěvnosti nemůže být jediným kritériem, to rozhoduje u komerčních scén. Na Vinohradech jsem byl mezi dvěma tlaky – kritici mi vytýkali, že hraju přílišnou komerci, a magistrát, že hraju málo komerčně.

IHNED.cz: Po nedávném politickém převratu na magistrátu, kdy radního pro kulturu z ČSSD nahradil radní z TOP 09, se ten pohled nezměnil?

V podstatě ne. Výběrové řízení rozjela jedna politická strana a dokončila ho druhá, která přebrala i původní výběrovou komisi. Jenže z ní postupně odešli lidé jako například pan Uhde, zakladatel Činoherního klubu profesor Vostrý, ředitel hradeckého divadla Zeman, Viktor Preiss. Neznám jejich důvody. Řekl mi ho jedině Milan Uhde. Zavolal mi v jisté fázi přípravy výběrového řízení a řekl mi: „Pane Stropnický, my se známe jen trošku, ale známe se natolik dobře, abych vám řekl, že odcházím z té komise, protože se mi to nelíbí. Na mě to dělá dojem, že hlavním důvodem výběrového řízení na post ředitele je, abyste vy nebyl uměleckým šéfem.“ Přesto jsem do výběrového řízení šel. Nemohu se zbavit dojmu, že různá místa jsou obsazována stále častěji na základě dohod politických stran. Jistě, je v pořádku, aby se na Vinohradech „recyklovalo“, i já jsem tam dost dlouho, ale tahle verze konkurzu měla sem tam trhliny.