Finalisté letošní Ceny Jindřicha Chalupeckého jsou autory videí, instalací, kreseb, maleb i fotografií. Vybrala je mezinárodní porota, v jejímž čele je již podruhé kurátor galerie MoMA Christian Rattemeyer. Práce budou od 25. října k vidění v Domě pánů z Kunštátu v Brně.

Samotné ceny pak budou vyhlášeny 30. listopadu v brněnském Divadle Husa na provázku. Slavnostní večer s názvem "Kdo tu cenu dostane? Hommage a Václav Havel" v režii Vladimíra Morávka bude vysílat Česká televize.

Návrat do Národní galerie

Příští rok se laureát se svou výstavou vrátí do Národní galerie v Praze. Ta Cenu Jindřicha Chalupeckého naposledy zaštítila v roce 2001.

Finalisté se letos představí mimo Prahu a poprvé v Bratislavě - doprovodný program se odehraje také v Brně, Ostravě a Hradci Králové.

Společnost Jindřicha Chalupeckého také již včera představila nového sponzora, J&T Banku, která spolu se starším mecenášem Deloitte pomůže soutěž více propagovat.

Pozice umělce ve společnosti

Adéla Babanová porotu přesvědčila svými videi, ve kterých reinterpretuje příběhy z běžného života a historie umění skrze postupy užívané v rozhlasových a televizních programech. Na pražské AVU absolvovala projektem Rozhovor se Silvií Plath, který předznamenal její další tvůrčí směřování.

Babanová využívá postupů a prvků rozhlasových a televizních žánrů, jako jsou inscenace, rozhovor či debata. Spolupracuje s profesionálními scenáristy, kameramany a divadelními herci.

Na této platformě pak zkoumá téma, týkající se pozice umělce ve společnosti, ale i dalších účastníků uměleckého provozu (kurátorů, kritiků, galeristů).

"Precizní způsob inscenace, který Babanová používá, transformuje realitu do metaforické a obrazové roviny. Příběhy nenabízejí jasné vyústění či dokumentární fakta, místo toho podsouvají divákovi možnost vlastního čtení," uvedla porota Ceny Jindřicha Chalupeckého.

Evergreen ze Skreplova ateliéru

Davida Böhma a Jiřího Frantu porota zahrnula do výběru potřetí a sama je označuje za "evergreen". Oceňuje jejich až obsesivní zaujetí pro hledání kresby v jejích nejrůznějších manifestacích a utajeních, v neposlední řadě i jejich výstavu Echolog v Galerii Jiřího Švestky.

"Film, který uzavíral celou výstavu, přináší posun v jejich práci směrem od dokumentárního zachycení jednotlivé kresebné akce k žánru inscenovaného filmu. V něm jsou jednotliví umělci–herci vkomponováni do společného stroje tvorby a připomínají tak začátky českého animovaného filmu," uvádí porota.

Franta i Böhm studovali na AVU v ateliéru Vladimíra Skrepla. Böhm má za sebou i stáže v Portugalsku a Plzni, zatímco Franta například samostatné výstavy v kostele Antonína Paduánského v Sokolově, v polské galerii Szara či v pražských Karlín Studios.

Hmotný, naléhavý Houdek

Vladimír Houdek byl vybrán díky naléhavosti, s níž na plátna přenáší reflexivně se vracející zkušenost umění - postmoderní a neomoderní současně. Letos vystavoval se Slávou Sobotovičovou v Karlín Studios, vloni s Monikovou Žákovou v Galerii 35m2 či Galerii Pavilon nebo v Moravské galerii v Brně.

"Jeho hmotná malba, přestože mnohdy hýří barevností a tvarovou „hravostí“, se před diváka staví jako neprostupná mentální zeď na povrchu rozrušená linkrustou," dodává porota.

"Jednotlivými obrazy prochází postava architekta – konstruktéra budoucnosti, která se však časem ztrácí jako utopická představa, kterou nahradil „cirkus“ forem."

Loskot upravuje prostor

Absolvent liberecké fakulty umění a architektury na Technické univerzitě Richard Loskot vytváří prostřednictvím technických, elektronických médií instalace, které pozměňují a upravují světelné i hmatové parametry prostoru. Samostatné výstavy měl letos v Domě umění města Brno, liberecké galerii 3x3 nebo v Galerii hl. m. Praha v rámci programu Start Up.

"Pracuje vlastně se stejnými základními formami (barva, světlo, tvary, pohyb v prostoru) jako klasická umělecká tvorba, avšak to, že je produkuje pomocí technických přístrojů, umožňuje i zcela nové výsledky, například tematizaci nahodilosti či otázky, zda a jak mohou stroje simulovat živost," tvrdí o Loskotovi porota.

Thýn s přiznanou aurou fetiše

Jiří Thýn je mezi finalisty podruhé, a to pro formálně dokonalé instalace, úzce spjaté s určitými příběhy a debatami v umění, týkajícími se problematiky statusu (fotografického) obrazu.

Thýn vystudoval pražskou UMPRUM ve fotografickém ateliéru Pavla Štechy, byl na stážích v Helsinkách, Bernu a Mexiku. Letos vystavoval v Galerii České Budějovice, vloni v Galerii hl. města Prahy a předtím v Bratislavě nebo v Brně.

"Jiří Thýn elegantně zachycuje – s přiznanou aurou fetiše – objekty a ikony, které jsou způsobilé nám pomoci ve zkoumání možností zobrazení," píše porota.

Vítěz Ceny Jindřicha Chalupeckého získá 100 tisíc korun a šestitýdenní stipendijní pobyt v New Yorku. Loňský laureát Mark Ther si vybral Tokio, kde vystavoval letos v květnu. Podle Lindaurové letos porota vybírala mezi 60 uchazeči, kteří se přihlásili či byli nominováni.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist