Jak zatančit osud? Jakým způsobem přenést na jeviště a do lidských těl energii proudu řeky? S takovými myšlenkami přistoupili choreograf Guilherme Botelho se souborem Alias ke své inscenaci Sideways Rain (Boční déšť), kterou v úterý a ve středu v pražském Hudebním divadle Karlín vyvrcholí festival Tanec Praha.

Guilherme Botelho pochází ze São Paula, za taneční kariérou se však už jako teenager přestěhoval do Švýcarska. Do neznámé země, z níž znal jen dvě fotografie zasněžených hor. Zůstal. A pracuje tu rovněž jako choreograf dodnes. Tvrdí, že miluje lidi a chce je znovuobjevit. To se mu v Sideways Rain neobyčejně daří. Nadání pro odhalování lidských duší zřejmě zdědil po matce psycholožce.

Botelheo soubor Alias není v tanečních kruzích nováčkem. Za sebou má dvacet inscenací i řadu mezinárodních ocenění. A v Česku nevystupuje poprvé. Na Tanci Praha hostoval už v roce 1997. V průběhu let od tehdejší inscenace Contrecoup, ztvárňující násilí v soukromém životě jako prostředek komunikace, se ale umění Guilherme Botelha proměnilo.

Síla prázdné scény

V Sideways Rain odstranil ze scény všechny rekvizity. Ve vyprázdněném prostoru se soustředí na tanečníky. Je jich patnáct, což v soudobém tanci představuje velkou company. Botelho nesází na vypjaté emoce, na patos, na filmové postupy, na extravagantní kostýmy, na přímé oslovení publika, na fyzické exhibice, na fúzi evropských a orientálních stylů, jak je to vidět na dnešní taneční scéně.

A v tom je inscenace Sideways Rain výjimečná a čistá. Žádný manýrismus, ale cesta ke kořenům – k prázdné scéně, tanečníkovi a divákovi, který má nekonečný prostor k prožívání vlastních asociací a příběhů.

Člověk je jako řeka

Guilherme Botelha v Sideways Rain zajímá řeka, jejíž tok má proměnlivé tempo, chvíli burácí, jindy plyne zvolna a občas se na její hladině utvoří vodní vír. Řeka symbolizuje lidský život i osud, jež člověka pohání podobnou silou, díky níž může voda téct. Tak jako není v silách řeky jen tak obrátit tok, nemůže lidstvo ani jednotlivec změnit směřování života od narození po smrt.

Tančit o osudu, který člověk nemůže zvrátit, však není pro Botelha nic, co by mělo v divácích zanechat smutek. Emocionální škála, kterou choreograf publiku otevírá, je nadmíru široká: budí očekávání, překvapení, radost i důvěru.

 

Jsou představení, která mezi diváky a jeviště staví stěnu. Pracují s odstupem. Botelhovi se naopak daří svou řeku rozstříknout až do zadních řad hlediště. To, co vtahuje každého jednotlivce do dění na jevišti, je otevřenost a aktuálnost tématu. Umožňuje dosazovat si do tance vlastní příběhy. Nabízí možnost nevnímat pasivně, ale angažovaně.

Tančit proti osudu

Sideways Rain je možné z hlediště až fyzicky procítit – když patnáct tanečnic a tanečníků postupuje repetitivně zleva doprava, zdá se, že ani masa jeviště nezůstává na svém místě, ale houpe se jako lodní paluba na vlnách řeky, která bouří v době jarního tání.

Na jevišti se dějí nevídané věci. Tanečníci z pohledu diváka tančí zleva doprava, ve směru, v jakém jsme v Evropě zvyklí číst. Lezou po čtyřech, drží se nízko u země, pak se vzpřímí, ale málokdy vyskočí, vždyť ani řeka nenabízí moc vertikálních dojmů. Pouze jedinkrát za celé hodinové vystoupení se někdo odváží změnit směr a tančit proti proudu. Obstojí?

Ukázka z představení Sideways Rain (zdroj youtube.com)

SIDEWAYS RAIN

SIDEWAYS RAIN

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist