Letošní letní sezona byla pro hollywoodská filmová studia zklamáním. Tržby za vstupenky meziročně klesly o skoro tři procenta na 4,28 miliardy dolarů. Naposledy přitom Hollywood zaznamenal pokles tržeb v létě před sedmi lety.

Tématu se dnes věnují přední americké deníky včetně listu The New York Times.

Před ještě horším výsledkem studia zachránily vyšší ceny lístků. Návštěvnost kin v období, na něž připadá 40 procent ročních tržeb studií, byla nejnižší od roku 1993. A to navzdory tomu, že hity jako MIssion: Impossible - Ghost Protocol na jaře věštily úspěšnou sezonu.

To všechno kvůli Denveru

Celkem kina v období od posledního květnového víkendu po poslední srpnový, jež se počítá za letní sezonu, navštívilo jen 533 milionů lidí. Meziročně to byly o čtyři procenta méně. "Zřejmě to pořád souvisí s ekonomickou krizí," tvrdí Nikki Rocco z Universal Pictures. "Chodit pravidelně do kina si nemůže dovolit každá rodina. A samozřejmě ne všechny filmy za to stojí."

Výsledky jsou špatné navzdory tomu, že v létě byly v amerických kinech dva velké hity. Šlo o film Avengers, který v USA utržil 620 milionů dolarů a v celém světě přes 1,5 miliardy dolarů, a poslední díl batmanovské série Temný rytíř povstal s americkými tržbami 431 milionů dolarů a celosvětovými ve výši jedné miliardy dolarů.

Šéfové studií pokles přičítají zejména červencové střelbě na půlnoční projekci Temného rytíře v Coloradu. Podle výzkumné firmy NRG se po ní do amerických multikin nechtělo až čtvrtině běžných návštěvníků. Lidé také zůstávali doma kvůli olympiádě, která letos ve Spojených státech budila větší zájem diváků než obvykle. Na vině jsou i vyšší ceny lístků zejména u trojrozměrných snímků.

"Těžko vyčíslit, o kolik jsme kvůli střelbě v Denveru přišli," tvrdí Erik Lomis ze společnosti Weinstein Co. "Ale samozřejmě se to na výdělcích podepsalo. Museli jsme vynechat prakticky všechen marketing, aby to nevypadalo, že děláme reklamu na násilí."

Špatný koncept

Podle odborníků ale svůj díl viny nesou i samotné filmy. V čase sociálních sítí je pro studia těžké pomocí marketingu prodat snímky, které neoslnily kritiky ani publikum. Letos šlo o případ filmů jako Bitevní loď, Total Recall či Abraham Lincoln: Lovec upírů.

"V některých případech nezaujal diváky jejich koncept, v jiných šlo prostě o špatné produkty," uvedl Vincent Bruzzese z výzkumné společnosti Ipsos MediaCT.

Pro letošní filmové léto ve Spojených státech byly podle The New York Times příznačné extrémy. The Avengers v květnu překonaly rekord v tržbách za premiérový víkend. Naopak dílo The Oogieloves in the Big Balloon Adventure od amerického distributora televizních Teletubbies Kenna Viselmana uvedené o posledním prázdninovém víkendu patří mezi největší propadáky všech dob.

Stálo 55 milionů dolarů, za víkend ale utržilo ve 2160 kinech jen 448 tisíc dolarů.

Propadák s Rihannou

Mezi studii největší letní propadák zaznamenal Universal s Bitevní lodí. Kvůli akčnímu snímku, jehož marketing byl zčásti postavený na zpěvačce Rihanně, společnost skončila ve ztrátě 83 milionů dolarů za druhé čtvrtletí. Chuť si ale jeho šéfové spravili díky relativně levné komedii Méďa od Setha MacFarlanea, která dosud po celém světě utržila 384 milionů dolarů.

Studio Sony Pictures mělo úspěch se snímkem The Amazing Spider-Man, který měl celosvětové tržby 735 milionů dolarů. V kinech ale naopak propadla komedie That's My Boy s Adamem Sandlerem a remake snímku Total Recall. Studio Warner Bros. pak podobně uspělo s filmem Temný rytíř povstal, musí se ale potýkat se ztrátami ze snímků Temné stíny a Rock of Ages. Výjimkou je studio Disney, které díky Avengers a Rebelce léto uzavírá ve výrazném plusu.

Nejúspěšnější filmy posledních letních sezon podle BoxOfficeMojo.com.

Název filmu Americké tržby Celosvětově Počet kopií
The Avengers (2012) 620,3 mil.  4,069 mil.

209

Harry Potter a Relikvie smrti - část 2 (2011) 381 mil. 4,326 mil.

202

Příběh hraček 3 (2010) 415 mil. 4,215 mil.

186

Transformers 2 (2009) 402,1 mil. 4,304 mil.

184

Temný rytíř (2008) 533,3 mil. 4,160 mil.

194

Spider-Man 3 (2007) 336,5 mil. 4,210 mil.

218

Piráti z Karibiku: Truhla mrtvého muže (2006) 423,3 mil. 3,732 mil.

192

Hvězdné války Epizoda III: Pomsta Sithů (2005) 380,3 mil. 3,567 mil.

175

Shrek 2 (2004) 441,2 mil. 3,384 mil.

193

Hledá se Nemo (2003) 339,7 mil. 3,751 mil.

165

Tabulky návštěvnosti kin z minulých týdnů a měsíců jsou k dohledání zde.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist