Až se 12. října v pařížském osmém okrsku znovu otevře galerie Pagoda Paris, bude vystavovat převážně současné asijské umění. Málokdo si tak vzpomene na jejího zakladatele Ching Tsai Looa, jednoho z historicky nejvlivnějších čínských obchodníků s uměním - a dodnes kontroverzní postavu, jak připomíná deník New York Times.

Loo byl v rychle se profesionalizující branži záhadou. Soustavně mluvil o svých "známých", kteří dovedou získat prakticky cokoliv - nefritové misky či třeba starověké kamenné sošky Buddhy.

Nikomu o tom neřeknu

Díky tomu si Loo mezi desátými a čtyřicátými roky 20. století vybudoval prestižní klientelu včetně rodin Rockefellerů či Morganů. Čile prodával také do newyorského Metropolitního muzea umění, které možná přesvědčila jeho snaha o vydávání odborných katalogů.

"Nebojte, podržím vám to. Nikomu o tom neřeknu, ani nikomu neukážu fotky, dokud se mi neozvete," napsal například kurátorovi muzea v Bostonu, když se jej v roce 1922 snažil přimět k investici 25 tisíc dolarů do vápencového náhrobku popsaného vzkazy pro Buddhu.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se