Až se 12. října v pařížském osmém okrsku znovu otevře galerie Pagoda Paris, bude vystavovat převážně současné asijské umění. Málokdo si tak vzpomene na jejího zakladatele Ching Tsai Looa, jednoho z historicky nejvlivnějších čínských obchodníků s uměním - a dodnes kontroverzní postavu, jak připomíná deník New York Times.
Loo byl v rychle se profesionalizující branži záhadou. Soustavně mluvil o svých "známých", kteří dovedou získat prakticky cokoliv - nefritové misky či třeba starověké kamenné sošky Buddhy.
Nikomu o tom neřeknu
Díky tomu si Loo mezi desátými a čtyřicátými roky 20. století vybudoval prestižní klientelu včetně rodin Rockefellerů či Morganů. Čile prodával také do newyorského Metropolitního muzea umění, které možná přesvědčila jeho snaha o vydávání odborných katalogů.
"Nebojte, podržím vám to. Nikomu o tom neřeknu, ani nikomu neukážu fotky, dokud se mi neozvete," napsal například kurátorovi muzea v Bostonu, když se jej v roce 1922 snažil přimět k investici 25 tisíc dolarů do vápencového náhrobku popsaného vzkazy pro Buddhu.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.