Ve věku nedožitých osmdesáti let zemřel přední český jazzový kytarista Rudolf Dašek. Ačkoliv vystudoval klasickou kytaru, věnoval se především jazzu, kde jej stylově formoval bebop a jeho pozdější experimenty s volnou improvizací pro změnu podnítila první vlna freejazzu.
Po Vladimíru Tomkovi a brněnském Antonínu Julinovi byl prvním výrazným českým kytaristou moderního jazzu. Většinou spíš mlčenlivý Dašek také patřil – a to bylo od sedmdesátých let nepominutelné – k největším elegánům české jazzové scény. O Daškově úmrtí informovala rodina.
"Od prvního tématu mě Dašek zvláštním způsobem provokoval. Máme spoustu společných představ a názorů, ale úplně jiné muzikantské i technické pojetí hry. Rudolf je strhující dynamik, má drive a třeba na elektrickou kytaru hraje jazzovým staccatem," vzpomínal v časopisu Melodie roku 1979 německý kytarista Toto Blanke. Ten patřil k Daškovým nejčastějším spoluhráčům – natočili spolu pět alb, na nichž kromě volných improvizací či bebopových skladeb hrávali třeba i sambu nebo přepracované slovanské písně.
V Česku jsou ale podstatnější a slavnější Daškovy duety ze sedmdesátých let s flétnistou a saxofonistou Jiřím Stivínem, které se jmenovaly Tandem. Patřily k nejvýraznějším formacím, které kdy český moderní jazz měl, a zachyceny jsou především na slavné nahrávce z jazzového festivalu v Lublani roku 1974.
"Tandem vystoupil téměř na všech významných evropských jazzových festivalech a všude zaujal spontánním, ale přitom kultivovaným muzicírováním dvou opravdových osobností. Dialog, který se většinou rodil z bezprostředního kontaktu mezi oběma partnery i z reakcí obecenstva, byl dokonalou ukázkou jazzu, který dokáže promlouvat i k obecenstvu zdaleka nejen jazzovému," napsal novinář Lubomír Dorůžka.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.