Ministerstvo kultury letos na živé umění věnuje granty ve výši 91 milionů korun. Loni touto cestou dostaly divadelní, taneční, hudební a výtvarné projekty 139 milionů Kč. Z oblasti literatury jsou zatím zveřejněny jen výsledky žádostí na podporu překladu.

"Pokud by tento stav podpory živého umění byl definitivní, tak by to bylo pro řadu projektů velmi kritické," reagoval pro IHNED.cz Adam Borzič z hnutí Zachraňte kulturu 2013, jinak šéfredaktor literárního magazínu Tvar.

"Stále nejsme ani na úrovni loňského roku. Nicméně MK ve společném komuniké s inciativou Zachraňte kulturu 2013 deklarovalo, že 'nepovažuje tuto oblast za rozpočtově uzavřenou a bude usilovat o zlepšení situace.' Věřme, že tomu tak bude. Naše iniciativa bude v jednáních s ministerstvem i nadále pokračovat, a to jak s ohledem na letošní rok, tak na rok příští," dodává Borzič.

Prostředky na granty letos ministerstvo navýšilo po protestech kulturní obce, která především právě peticí Zachraňte kulturu požadovala odstoupení ministryně Aleny Hanákové. Přestože ministerstvo nakonec prostředky na granty navýšilo na zhruba 80 procent loňské částky (původně mělo jít cca o 55 procent), řada žadatelů odešla s prázdnou.

Například Divadlo Company.cz, které od letošní sezony provozuje pražské Divadlo Komedie. Od ministerstva kultury žádalo příspěvek ve výši 450 tisíc korun, nakonec ale nedostalo ani korunu.

V oblasti hudby se z grantových žadatelů nedostalo například na jazzové festivaly Agharta a Free Fest Troja nebo putovní festival Bohemia Jazzfest. Naprázdno vyšly také akce Slet bubeníků či festival Porta. Z divadelních akcí grant nedostal festival Akcent či Letní shakespearovské slavnosti. A mezi neúspěšnými žadateli v kategorii výtvarného umění je pro změnu festival Designblok.

Uspěla naopak pražská galerie současného umění DOX, která obdržela příspěvek 1,5 milionu korun, či galerie Tranzitdisplay, jež dostane příspěvek 450 tisíc.

Vysoké dotace obdržel také Dům umění České Budějovice či Galerie Jaroslava Fragnera. S prázdnou naopak odešla brněnská Wannieck Gallery, která má momentálně nejasný osud. Na její provoz totiž nepřispívá ani brněnský magistrát.

Příspěvky dostaly i umělecké časopisy. Například Revolver Revue, která žádala o 730 tisíc korun, obdržela grant ve výši 400 tisíc. Kulturní čtrnáctideník A2 z požadovaných 350 tisíc dostal 270 tisíc, časopis Art+Antiques pak místo 520 tisíc dostal 350 tisíc.

Na divadlo letos půjde celkem 20 milionů korun (profesionální divadla mají vlastní program podpory), na hudbu skoro 50 milionů a na výtvarné umění 22,5 milionu Kč. V oblasti tance ministerstvo podpořilo 36 z 80 žádostí v celkové hodnotě devíti milionů Kč. Mezi festivaly dostalo podporu deset z 22 přehlídek, Z 22 nových tanečních inscenací ale peníze dostanou jen tři. Na celoroční inscenování žádalo o peníze 14 subjektů, dostalo je devět - jedná se o příspěvky od 60 do 440 tisíců korun.

Mezi těmi, kteří na celoroční inscenační činnost nedostali nic, je třeba Taneční studio Light Lenky Tretiagové. Studio v žádosti jako celkové náklady uvádělo 1,2 milionu korun a požadovalo 467 tisíc korun. V bodování grantové komise získalo 3,44 bodu, poslední odměněný projekt dostal 3,67 bodu; maximum je pět.

Studio se dlouhodobě věnuje pohybové a dramatické výchově dětí a uvádí interaktivní tanečně divadelní inscenace vedené profesionálními umělci. "Ministerstvo podpořilo naši několikaletou tvorbu - načež tyto vytvořené a divácky úspěšné projekty zlikvidovalo nepodpořením jejich repríz," řekla Tretiagová.

Finance vložené do podpory tvorby jsou tak podle ní zbytečné. Tretiagová připomíná, že dotace státu na živou kulturu umožňuje mimo jiné to, že lidé nemusejí platit vysoké vstupné. "Naše představení jsou plně interaktivní, v tom tkví jejich umělecká a výchovně vzdělávací jedinečnost, a skutečná výše vstupenky je 300 až 450 korun. To je pro většinu školních a rodinných představení nemyslitelná cena. Plánování repríz vychází z předpokladu, že z daní nás všech bude tato kultura dotovaná státem," říká.

"Snažíme se pochopit, že rozpočet ministerstva je zoufale nízký, a dobře rozumíme tomu, že je potřeba financovat třeba zdravotnictví. Na druhou stranu tvůrci, umělci, diváci - všichni platíme nemalé daně, všichni máme své profesní starosti a domnívám se, že není náš problém, když se ministerstvo neumí prosadit a zajistit základní financování živé kultury," míní Tretiagová.