Aukční síň Christie's ve čtvrtek v New Yorku vydražila fotografie Josefa Sudka a Jaroslava Rösslera za celkem 143 750 dolarů (takřka 2,9 milionu korun). V nabídce byla i díla Františka Drtikola a Jaromíra Funkeho, ale nové majitele nenašla.

Fotografie českých umělců byly součástí soukromé sbírky, v jejímž popředí byla díla dvojice amerických fotografů Edwarda Westona a Alfreda Stieglitze. Rekordmanem čtvrteční aukce se ale stal bezejmenný fotogram, takzvaný rayogram, od Mana Raye. Vítězný zájemce za něj nabídnul přes 1,2 milionu dolarů (takřka 24 milionů korun).

Průkopník americké meziválečné avantgardy snímek pořídil bez fotoaparátu - na neexponovaný fotografický papír poskládal předměty a následně je osvítil. Proto se nejedná o fotografii v klasickém slova smyslu.

Překonali odhady

Odhadní cena Rösslerovy fotografie s názvem Světelná abstrakce byla až 50 000 dolarů (milion korun), nakonec se prodala za 62 500 dolarů (přes 1,2 milionu korun). Sudkův Rozbitý talíř odborníci aukční síně odhadli až na 60 000 dolarů (1,2 milionu korun), za fotografii ale kupec nabídl ještě o 21 250 dolarů více (asi 423 000 korun), celkem tak vynesla v přepočtu přes 1,6 milionu korun.

V nabídce byl též Drtikolův akt až za 80 000 dolarů (1,6 milionu korun) a Funkeho fotografie Zátiší s lahvemi s odhadní cenou 150 000 až 250 000 dolarů (až pět milionů korun). Pro tu se však kupec nenašel.

Rekordmanem v zahraničních aukcích nicméně zůstává Drtikol, jehož snímek Sněžná vlna se před šesti lety v New Yorku vydražil za 312 000 dolarů (6,3 milionu korun).

Fotografie českých klasiků sklízí na zahraničních dražbách stále větší úspěch, naproti tomu čeští umělci z jiných odvětví se nejlépe prodávají na domácích aukcích. V dražbách největších tuzemských aukčních domů se fotografie nabízejí jen ojediněle a mezi sběrateli o ně není příliš velký zájem. Jen málokdy se ale v aukcích nabízí také sběratelsky cenné kusy.

Rekordmanem tuzemských aukcí je František Drtikol, jeho nejdražší díla se však v ČR dosud prodala za částky kolem čtvrt milionu korun. Přitom v New Yorku se před šesti lety vydražil jeho snímek Sněžná vlna za 312 000 dolarů, v přepočtu tehdy za 6,5 milionu korun.

Proč se doma tolik neprodává

Nejdražší v tuzemsku v aukci prodané fotografie dosahují řádově desítek tisíc korun, výjimečně stovek tisíc, to je vedle Drtikola případ třeba ve světě dobře známého Josefa Koudelky, případně Josefa Sudka. Ve světě ale Sudkovy snímky dosahují i milionových cen.

To, že jsou ceny v tuzemských aukcích ve srovnání se zahraničím nízko, je dáno souhrou více faktorů, z nichž nejdůležitějším je neexistující poptávka. Není mnoho sběratelů, kteří by se fotografii věnovali. Známá je fotografická sbírka skupiny PPF, která čítá kolem tisícovky snímků od čtyř desítek autorů. Účetní hodnota sbírky je přes deset milionů korun.

Z veřejných institucí se fotografii věnuje Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, které má desítky tisíc negativů i pozitivů od počátků české fotografie včetně podstatných částí Drtikolovy a Sudkovy tvorby. Od roku 1962 má vlastní fotografickou sbírku Moravská galerie v Brně. Z dalších institucí mají různé sbírky fotografií třeba Národní muzeum fotografie v Jindřichově Hradci či bývalý Pražský dům fotografie, který je dnes součástí Galerie hlavního města Prahy.