Finanční krize, hrdinové zahnaní na okraj a myšlenky socialismu se vyrýsovaly jako výrazná témata desátého ročníku filmového festivalu Crossing Europe, který včera skončil v rakouském Linci. Lapidárně řečeno, ubylo narkomanů, přibylo nezaměstnaných. 

Filmaře napříč Evropou zaměstnávají dopady ekonomické krize a porotci jejich sociální cítění kvitují. Výmluvně si hlavní cenu z Lince odnesl film ze země, jež se stala symbolem současné evropské krize – řecký Chlapec pojídající ptačí zob, o mladíkovi, který přežívá v ulicích Atén. 

Výjimečně se udělovala i cena poroty. Získal ji další portrét dopadů ekonomické migrace v post-komunistické Evropě a vykořenění – česko-slovenský snímek Až do města Aš Ivety Grófové.

Otazník nad sociálními jistotami

Finanční krize zapůsobila na evropský film zásadním způsobem. Nedopadla ani tak na filmovou produkci – filmaři točí všude v Evropě, ať už díky podpoře státu nebo „svépomocným“ modelům jako v Řecku –, ale ovlivňuje to, o čem točí.

Krize, slabí a utlačovaní hrdinové a sociální témata se prolínají napříč filmy ze všech evropských zemí. Od Švédska, před Itálii až po Slovensko. Téma sociálních jistot není omezené na země bývalé východní Evropy. 

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se