V přiléhavých barevných šatech a s vyholenou hlavou je africká zpěvačka Rokia Traoré nehybná jako socha. Zato v její hudbě se dějí věci.
Třeba na letošní desce Beautiful Africa, kterou Traoré v neděli zahraje na festivalu Colours of Ostrava, řinčí kromě tradičních malijských nástrojů také elektrické kytary, jejichž směr udával nevyzpytatelný britský producent John Parish. "Než jsme se vypravili do studia v Anglii, začali jsme natáčet v Mali. Pak do toho bohužel vstoupila válka s islamisty," říká v rozhovoru pro HN Traoré, která dětství strávila mimo jiné v Belgii a Francii.
HN: Proč jste se vrátila do Mali?
Před pěti lety tatínek ukončil kariéru v diplomacii a odešel do důchodu, a protože mí sourozenci zůstali v zahraničí, musela jsem se vrátit domů, abych se o otce postarala. V Mali neexistuje infrastruktura domovů pro seniory jako v Evropě, každý se o rodiče stará sám, díky čemuž senioři ani v pokročilém věku nevypadávají z běžného rytmu života.
Když jsem se přestěhovala a v hlavním městě Bamaku jsem si postavila dům, založila jsem ještě nadaci Foundation Passerelle na pomoc začínajícím hudebníkům. Jakmile vloni vypukla válka s islamisty, přibylo mi tak o starost víc: kromě tatínka jsem pomáhala i muzikantům, kteří prchali ze severu a hledali práci.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist