V přiléhavých barevných šatech a s vyholenou hlavou je africká zpěvačka Rokia Traoré nehybná jako socha. Zato v její hudbě se dějí věci.

Třeba na letošní desce Beautiful Africa, kterou Traoré v neděli zahraje na festivalu Colours of Ostrava, řinčí kromě tradičních malijských nástrojů také elektrické kytary, jejichž směr udával nevyzpytatelný britský producent John Parish. "Než jsme se vypravili do studia v Anglii, začali jsme natáčet v Mali. Pak do toho bohužel vstoupila válka s islamisty," říká v rozhovoru pro HN Traoré, která dětství strávila mimo jiné v Belgii a Francii.

HN: Proč jste se vrátila do Mali?

Před pěti lety tatínek ukončil kariéru v diplomacii a odešel do důchodu, a protože mí sourozenci zůstali v zahraničí, musela jsem se vrátit domů, abych se o otce postarala. V Mali neexistuje infrastruktura domovů pro seniory jako v Evropě, každý se o rodiče stará sám, díky čemuž senioři ani v pokročilém věku nevypadávají z běžného rytmu života.

Když jsem se přestěhovala a v hlavním městě Bamaku jsem si postavila dům, založila jsem ještě nadaci Foundation Passerelle na pomoc začínajícím hudebníkům. Jakmile vloni vypukla válka s islamisty, přibylo mi tak o starost víc: kromě tatínka jsem pomáhala i muzikantům, kteří prchali ze severu a hledali práci.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se