Fotografování je pro sedmatřicetiletého Dána Jacoba Aue Sobola šestým smyslem. Stisk spouště musí řídit instinkty. Není divu, jeho první významný umělecký projekt vznikl v Grónsku, kde žil v domorodé rodině své přítelkyně Sabine. Když oni lovili zvířata, Aue Sobol se snažil ukořistit především neotřelé snímky.

Takový úlovek v Grónsku sice nikdo neocenil, později vzniklá kniha Sabine byla ovšem v roce 2005 nominována na fotografickou cenu Deutsche Börse a otevřela Aue Sobolovi cestu do světoznámé agentury Magnum Photos. Nejnovější fotografův soubor Příjezdy a odjezdy: Moskva, Ulánbátar, Peking vystavuje nyní pražská Leica Gallery.

Aue Sobol si původně výslednou sérii snímků představoval jako intimní portréty z kupé vlaků opisujících dráhu transsibiřské magistrály. Když ale do mytické soupravy nastoupil, mezi spolucestujícími bylo jen pár turistů. Jediné podle jeho představ "pravdivé" fotografie se daly pořídit z okénka vlaku.

Některé snímky jsou proto rozevláté a souzní s divokým krajem ruských lesů, mongolských pouští a čínských hor. Většina záběrů ale pochází z měst, která vlak protínal. Motiv transsibiřské magistrály se tedy přeměnil pouze na pojítko mezi střípky osudů lidí žijících podél trati.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se