Když byl František Drtikol roku 1925 vyznamenán na mezinárodní výstavě v Paříží zlatou medailí, zdálo se logické, že bude patřit mezi hrstku progresivních umělců, kteří nemusí namísto soustředěné práce přemáhat hlad.
Jenže o deset let později jeden z doposud nejvýraznějších českých fotografů navzdory mezinárodnímu uznání zavíral svůj pražský ateliér ve Vodičkově ulici. Místo, kde se v roce 1918 nechala portrétovat veškerá nová politická reprezentace, pohltila hospodářská krize.
Po prodeji umělecké dílny prý fotografovi nezbylo o mnoho víc než na život buddhistického mnicha. V pronajaté vile na Spořilově vzniklo ještě několik posledních snímků, pak se ale Drtikol rozhodl s fotografováním skončit.
Nynější výstava v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze se vůbec poprvé zabývá výhradně posledními lety Drtikolovy tvorby, kdy si namísto půvabných modelek oblíbil vlastnoručně vyráběné modely z papíru a hlíny. Většina snímků v expozici, které Drtikol muzeu věnoval jako součást rozsáhlé sbírky začátkem druhé světové války, je v Česku k vidění poprvé.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.