Když píšu, sestupuji na temné místo svého nevědomí, shrnuje Haruki Murakami vlastní autorskou metodu. Pokud bychom se přidrželi jeho slov, dostaneme odpověď i na to, proč jsou jeho sofistikované příběhy tak přitažlivé a globálně srozumitelné: i v nich nacházíme něco hlubinného, něco, co východní kultura sdílí s tou západní, a Murakami tyto spodní proudy dokáže pozorným, až zjemnělým vyprávěním rozeznít.

Beze zbytku to platí i o nedávno vydaném závěrečném díle autorovy úspěšné trilogie 1Q84. Znovu se zde opakuje onen jednoduchý koncept s nádechem magického zaříkávadla, který Murakami ve svých knihách uplatňuje už přes třicet let - proč taky měnit něco, co tak spolehlivě funguje.

Přesto je třetí díl 1Q84 důkazem, že na zdánlivě nestárnoucího popového spisovatele dopadají stíny literárního podzimu. A nabízí se otázka, jestli tentokrát při sestupu na dno svého nevědomí neklesl až příliš hluboko.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se