Kresby architekta, malíře a scénografa Bedřicha Feuersteina (1892 až 1936) vystavuje nový grafický kabinet ve Veletržním paláci Národní galerie. Výstava Možnosti architektonické kresby potrvá do 20. dubna.
Feuerstein architekturu studoval postupně na několika školách. V roce 1912 se zapsal k Jože Plečnikovi na pražskou Uměleckoprůmyslovou školu, byl také posluchačem techniky a nakonec i AVU ve škole Jana Kotěry.
Byl mimo jiné patřil k zakladatelům moderní české scénografie, od roku 1920 pracoval jako scénograf Národního divadla v Praze. V roce 1924 odjel do Paříže, kde pracoval v projekční kanceláři architekta Augusta Perreta.
V roce 1926 odcestoval do Japonska, kde spolupracoval na řadě projektů s Antonínem Raymondem. V roce 1930 se vrátil do Čech, podílel se na filmech Vladislava Vančury a znovu se věnoval scénografii, zejména v Osvobozeném divadle. Ve svých 38 letech dobrovolně ukončil svůj život skokem z Trojského mostu.
V Čechách stihl realizovat pouze dvě stavby, přestože patřil do okruhu avantgardních tvůrčích skupin a svým internacionálním rozhledem uváděl na českou scénu znalosti o světovém stavitelství.
Výstava v grafickém kabinetu předvádí dvě hlavní roviny architektovy práce na papíře. V raných kresbách z let 1911 až 1914 mohou návštěvníci sledovat stav ideového architektonického návrhu, zhmotnění představy - v případě Feuersteina ovlivněné architekturou klasicismu i rodícího se kubismu.
"Záznamy z cest a přetváření v přímém kontaktu se skutečností ve volný obraz vedly Feuersteina k budování hmoty z ploch a linií," říká autorka výstavy Eva Bendová.
V roce 1921 odjel Feuerstein společně s Josefem Šímou do oblasti francouzsko-španělských hranic, kde vznikl soubor vystavených akvarelů. Pohledy na města dokládají, jak silně vnikl kubismus do českého umění a zároveň svědčí o vlivu purismu.
Retrospektiva architekta Pragera ukazuje, že byl vizionář, ne režimní architekt - čtěte ZDE
Česko potřebuje architekta. Benátské bienále chce najít originální národní styly - čtěte ZDE
Ve shodě se svou nejvýznamnější českou stavbou, krematoriem v Nymburku, vykazuje Feuerstein i v akvarelech shodný puristický záměr stavět kompoziční celky jasného přehledného rozvržení, primárních tvarů a universálního řádu.
Jeho práci představil i v jednom z dílů cyklu Šumné stopy architekt David Vávra.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist