Na Pražském jaru nakonec nezazpívá německý kontratenorista Andreas Scholl. Koncert, který se měl uskutečnit ve středu 28. května v Rudolfinu, pěvec odřekl kvůli nemoci, informoval mluvčí festivalu Pavel Trojan.

Scholla měl doprovodit soubor Accademia Bizantina. Pořadatelé se však vzhledem ke speciálnímu programu rozhodli nehledat náhradní řešení a koncert zrušili. Vstupenky se mohou vracet do 9. června v místě jejich zakoupení.

Zájem o 69. ročník festivalu se ale podle pořadatelů jinak blíží loňskému rekordu. Vloni diváci za lístky utratili rekordních 22,5 milionu korun a festival se vyprodal z 93 procent.

"Říká se, že lidé vzhledem k ekonomickým problémům šetří a nechodí na koncerty, ale opak je pravdou. Vypadá to, že letos se loňskému rekordnímu roku velmi přiblížíme, možná ta situace bude téměř identická," řekl ředitel festivalu Roman Bělor.

Počet prodaných lístků na nejznámější tuzemský festival klasické hudby se v posledních letech zvyšuje. Například v roce 2008 si na Pražské jaro lidé koupili 36 438 vstupenek, což bylo 87 procent z nabízených lístků. Bylo to o deset procent vstupenek více než rok předtím.

Ceny vstupenek jsou letos srovnatelné s minulým ročníkem, pohybují se od několika stovek korun po 5900 korun za nejlepší místa na Vídeňské filharmoniky s klavíristou Lang Langem.

Oproti minulým ročníkům je situace v předprodejích podle Bělora jiná v tom, že zatímco dříve byly velké rozdíly ve vyprodanosti jednotlivých koncertů, letos je prodej vyrovnaný a diváci rozprostřeli svůj zájem rovnoměrně. "Možná je to dané i dramaturgií festivalu, který je lépe vyvážený vstříc různým posluchačským skupinám," podotkl Bělor.

Pořadatelům festivalu se také lépe než v minulosti daří informovat o zbývajících vstupenkách, takže se letos nemuseli uchylovat ke slevám na poslední chvíli. "Musíme reagovat na situaci, už takových pětadvacet let neplatí, že Pražské jaro bývá dlouho dopředu vyprodáno. Kolegové z konkurenčních festivalů pracují dobře, takže náš marketing musí být pružný do posledního okamžiku," sdělil Bělor.

Po umělecké stránce zatím řediteli festivalu udělal největší radost recitál Daniila Trifonova.

"Pokud do vývoje tohoto mladého klavíristy nic negativně nezasáhne, tak nám v budoucnu ještě nabídne mnohé. Tak dokonale technické i hluboce umělecké podání Čajkovského, Rachmaninova a Chopina mě skutečně fascinovalo a zdálo se mi, že uhranuti byli i posluchači v Rudolfinu," konstatoval Bělor.