Film je mrtev, prohlásil na Letní filmové škole britský umělec Peter Greenaway, který poslední roky své režisérské kariéry věnuje intenzivní práci na tom, aby film definitivně zabil nahuštěným multimediálním obrazem.

Přesněji řečeno, aby ukázal, že film není žádná narace, veselé či smutné vyprávění nějakého příběhu, jak se zdá z převažující produkce, nýbrž ryze obrazové médium.

Dalo by se tedy říct, že Greenaway neohlašuje "smrt filmu" jako takového, ale útočí jen na specifickou formu filmu, která skrze komerční zájmy vládne celému filmovému průmyslu.

Je to útok na "sšelmilý film" (šelma, jež nás svádí a odvádí pozornost od esencí věcí), jak běžné produkci říká český teoretik Martin Čihák, který ve své vynikající knize Ponorná řeka kinematografie obrací pohled na "filmové dění" zcela jiného typu, jež pracuje s "původními", dosud nevyčerpanými možnostmi tohoto média světla a tmy, pohybu a času.

Greenawayovo provokativní tvrzení připomíná vyhlášení "smrti autora" v 60. letech či "smrti filozofie" nebo "konce velkých příběhů". Ani žádná z těchto starších přelomových tvrzení nemají a také nikdy neměla mít absolutní význam. Jejich smysl spočíval spíše v jiném natočení perspektivy a tím i v otevření nových světů zkoumání a žití.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.