Břetislav Rychlík nosí na rukávu širokou látkovou pásku. Ale není ani lidový milicionář, ani člen pomocné stráže Veřejné bezpečnosti. Nepropaguje nějaký relikt minulosti.
Páska není ani červená, ani žlutá. Bíle září a je na ní vyobrazena kovadlina, o kterou se po úderu láme kladivo vedví. Srp chybí.
Jeden ze čtyř režisérů čtyřicetidílného dokumentárního cyklu Fenomén underground, který v pátek začal vysílat program ČT art, tím odkazuje ke způsobu, jakým politici v Ústí nad Labem nedávno zlikvidovali tamní Činoherní studio, jež nehrálo mainstream podle jejich vkusu.
"Pásku nosím jako důkaz toho, že jakýsi boj nezávislé kultury o svobodný prostor pokračuje bez ohledu na poměry. Budu s ní chodit, dokud radnici v Ústí nepřevolí a nesundají," objasňuje Rychlík, který se chce před říjnovými komunálními volbami vypravit do Ústí ještě spolu s někdejším disidentem Františkem Stárkem řečeným Čuňas a lidem na ulici vysvětlovat, proč nemají volit současné radní.
"Činoherák se teď také dostal do undergroundu," míní Rychlík o souboru, který si pod novým názvem a za pomoci jednotlivých dárců buduje nezávislou existenci bez podpory establishmentu.
Konečně i páteční úvodní díl podle autorů seriálu aktualizuje underground a nepředstavuje ho pouze jako společenství lidí, kteří po policejních perzekucích komunistického režimu "chodili v klepetech", jak glosuje Stárek.
Podle producentky Lenky Polákové to je díl o renesanci undergroundu a tak je i pojmenovaný. Ukazuje prý současné mladé lidi, kteří výraznou potřebou vymezit se odkazují k původním generacím "androšů".
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.