Americký režisér Steven Soderbergh nedávno skončil s natáčením celovečerních filmů a nyní má čas, aby filmy studoval.
Naznačuje to nejnovější příspěvek na Soderberghově blogu, kam režisér “pro studijní účely” nahrál černobílou verzi filmu Dobyvatelé ztracené archy, prvního ze čtyř snímků o dobrodruhu Indianovi Jonesovi.
Soderbergh ze snímku režiséra Stevena Spielberga odstranil barvu i zvukovou stopu. Tu nahradil úryvky soundtracků z filmů The Social Network nebo Muži, kteří nenávidí ženy od Trenta Reznora a Atticuse Rosse.
To vše udělal Soderbergh proto, aby ilustroval, jak důležitá je ve filmu stavba scén.
“Vždy jsem vycházel z teorie, že film má fungovat i bez zvuku,” napsal Soderbergh, který na film aplikuje divadelní terminologii a zabývá se tím, jak je snímek “inscenovaný”.
Teprve když se totiž na film díváme bez dialogů a bez barvy, oceníme jednotlivou kompozici záběrů a to, jak na sebe střihy navazují, tvrdí Soderbergh.
Podle něj si pak i divák může v hlavě rekonstruovat rozhodnutí, která režiséra či kameramany vedla k tomu, jak danou scénu natočili – například “proč každý záběr trvá přesně tak dlouho, jak tomu je ve filmu, nebo proč je natočený v tomto pořadí,” vyjmenovává Soderbergh.
“Přestože každou scénu lze zkazit na sto způsobů, pravdu měl režisér David Fincher, když řekl, že každý záběr lze nakonec natočit jen dvěma způsoby – a ten druhý je špatně.”
Douglas je v roli klavíristy Liberaceho první v řadě na Oscara – recenze ZDE
Soderbergh se loučí filmem o sexu, lžích a špatných prášcích – recenze ZDE
Soderbergh se o černobílou verzi Dobyvatelů ztracené archy chtěl podělit proto, aby ostatním ukázal, jak o filmech přemýšlí.
Bez zvuku a barev si prý režisér takto pouští filmové klasiky pokaždé, když chce pochopit, proč byly “inscenovány” právě tak dobře jako například Spielbergův snímek.
Pokus s Dobyvateli ztracené archy není první, který Soderbergh učinil. Režisér své vlastní filmy dlouho přestřihával pod ženským pseudonymem, pokusil se také o sestřih čtyřhodinového filmu Nebeská brána od Michaela Cimina. Letos v únoru například také spojil záběry z filmu Psycho Alfreda Hitchcocka s jeho remakem, který roku 1998 natočil Gus Van Sant.
Soderbergh si momentálně od natáčení celovečerních filmů dává pauzu. “Mám stále méně prostoru a ekonomické nároky, které na mě průmysl klade, jsou stále větší,” vysvětlil. Nadále se ale věnuje divadlu i televizním seriálům a ve filmové branži dál působí jako producent.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist