Ředitelství státních divadel v Turecku nechalo z listopadového programu divadla v Ankaře odstranit inscenaci Shakespearova Macbetha. Stalo se tak poté, co představení „navštívili představitelé ministerstva kultury a turistiky a odešli bez potlesku“, jak s odvoláním na své zdroje napsal turecký deník Cumhuriyet.

Oficiálně ale bylo představení, jež se tuto sezonu hrálo třikrát vždy pro téměř vyprodaný sál, zrušené proto, že část jeho kostýmů se za 14 dnů využije i v další shakespearovské inscenaci. Turecký tisk však argumentuje, že takovou informaci by divadlo vědělo dávno dopředu, a mohlo tudíž sladit data uvedení bez toho, aniž by nyní vracelo zakoupené lístky na listopadová uvedení. Po vlně komentářů v tureckém tisku, které se ptaly, zda vládnoucí Strana spravedlnosti a rozvoje nezačíná cíleně omezovat kulturu odporující islámským konvencím, nakonec ředitelství státních divadel oznámilo, že Macbetha v prosinci do programu vrátí.

Ke zrušení listopadových inscenací, kterých mělo divadlo v Ankaře na programu pět, došlo pouhých několik dnů poté, co se novým šéfem státních divadel v Turecku stal Nejat Birecik. Jeho předchůce Mustafa Kurt přitom z postu odcházel právě na protest proti údajným pokusům ministerstva kultury o cenzuru. Birecikovi odpůrci tvrdili, že post obdržel právě proto, aby vyhovoval přáním úředníků, připomněl deník Today's Zaman. Birecik navíc v minulosti podpořil návrh zákona Strany spravedlnosti a rozvoje o přerozdělování grantu, který dle kritiků napomůže vládní straně k tomu, aby měla ještě větší pravomoce zasahovat do provozu státních oper, baletů či symfonických orchestrů.

Dít se to začalo předminulý týden, kdy takto turecké ministerstvo kultury nařídilo Prezidentskému symfonickému orchestru, aby ze svého programu odstranil skladby klavíristy Fazila Saye. Ten patří ke kritikům Strany spravedlnosti a rozvoje, v minulosti byl souzen za údajnou urážku islámu, které se prý dopustil, když na Twitteru parafrázoval čtyřverší klasického perského básníka Omara Chajjáma.

Začátkem října také do turecké státní opery a baletu nastoupil nový generální manažer, jímž se stal skladatel Selman Ada. Ten takřka okamžitě vydal nařízení, které zaměstnancům zakazuje nosit šortky, přiléhavé džíny, sandály, podpatky či dámám večerní róby. Nařízení se ale vztahuje jen na zaměstnance, nikoliv na umělce ve chvíli, kdy jsou na jevišti.