Kurátorem příštího ročníku putovního bienále umění Manifesta 11, který se roku 2016 odehraje ve švýcarském Curychu, bude německý umělec Christian Jankowski. Dle pořadatelů je to vůbec poprvé, co tuto pozici dostal umělec, nikoliv kurátor. Přesto právě Jankowski na sebe v uměleckém světě poprvé výrazněji upozornil v letech 1992 a 1996 v Hamburku, kde byl kurátorem svého vlastního prostoru nazvaného Friedensallee 12.
„Jankowski bude zkoumat širokou škálu autorství v umění, jeho produkci a odraz v profesionálním zázemí ve Švýcarsku,“ uvedla ředitelka Manifesty Hedwig Fijenová. Podle ní bude příští ročník přehlídky zkoumat totožnost měst. Pořadatelé si slibují, že tím k bienále přitáhnou i jiné diváky než jen publikum, které umění samo vyhledává.
Jankowski se narodil v německém Göttingenu, dnes působí v Berlíně. Je znám především pro své videoinstalace a intervence, jež mají nejčastěji podobu performance. Často se zabývá mechanismy, které určují hodnotu umění na trhu. Například na veletrhu Frieze v roce 2011 nabízel k prodeji loď, kterou si návštěvníci mohli zakoupit buďto za 65 milionů liber jako klasickou loď, nebo za 75 milionů liber coby Jankowského umělecké dílo. Dva roky předtím zase umělec uspořádal performance v aukční síni Christie’s v Amsterdamu, kde jím vybraný herec kus po kusu rozprodával své oblečení. Roku 2011 byl Jankowski podepsán pod multimediálním filmem a performancí nazvanou Casting Jesus, během níž zástupci Vatikánu hodnotili celkem třináct adeptů na takzvaného nového Ježíše. Akce měla podle autora ukázat, jakou má dnes katolická církev představu o Ježíšovi.
Bienále umění Manifesta v Rusku provází politika a volání po bojkotu - reportáž ZDE
Bojkotujte Manifestu v Rusku, volají umělci. Lepší je vést dialog, reaguje šéfka - čtěte ZDE
Jankowski se v letech 1999 a 2013 zúčastnil Benátského bienále, na podzim 2010 byl pak spolu s Michalem Kolečkem a dalšími mezi účastníky skupinové výstavy, kterou ve spolupráci s drážďanskou Motorenhalle připravila ústecká Galerie Emila Filly. Letos na jaře se zase Jankowski podílel na projektu Everything is Perfect pro sanfranciské Museum of Modern Art, jehož se zúčastnila také česká výtvarnice Kateřina Šedá.
Putovní evropské bienále Manifesta se koná od roku 1996. Po dvou ročnících, které proběhly v autonomním španělském regionu Murcii a v nizozemské provincii Limburg, se přehlídka letos za kontroverzních souvislostí odehrála v ruském Petrohradu. Na protest proti tomu, aby se bienále konalo v zemi, která omezuje svobodu slova a práva menšin, v průběhu roku vystoupilo hned několik umělců, někteří dokonce odřekli účast. Rozhodnutí o tom, že příští Manifesta se odehraje v Curychu, padlo letos v létě, podle serveru Artalk.cz se kromě Curychu uvažovalo také o konání přehlídky v Praze.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist