Ruský dirigent Valerij Gergijev je sice považován za jednoho z nejvýznamnějších světových dirigentů, přátelský vztah s ruským prezidentem Vladimirem Putinem mu ale ubližuje. Gergijevovo nynější turné po Spojených státech mohlo ukázat „soft power“ ruské kultury v době, kdy má tato země napjaté vztahy s Amerikou. Turné však provázejí četné protesty, referuje agentura AFP.

Ve čtvrtek večer jeden z protestujících vtrhl na scénu newyorské Metropolitní opery, když Gergijev a jeho krajanka, sopranistka Anna Netrebková rovněž blízká Kremlu, sklízeli ovace za interpretaci Čajkovského opery Jolanta. Demonstrant divákům ukázal vlastnoručně vyrobený transparent s ukrajinskou vlajkou a vzkazem přirovnávajícím Putina k Hitlerovi. Muže, kterého publikum vybučelo, ihned poté zadržela ochranka. Od té doby byl již ale propuštěn a trestní stíhání mu nehrozí.

Incident je zatím posledním v dlouhé řadě protestů, které provázejí turné Gergijeva – šéfa Mariinského divadla z Putinova rodného Petrohradu – po Spojených státech. V uplynulých dnech aktivisté z hnutí Arts Against Aggression protestovali před newyorskou Carnegie Hall, před Brooklynskou akademií hudby i před Michiganskou univerzitou. Demonstranti pokaždé odsuzují způsob, jakým Gergijev využívá svého renomé, aby chválil Putina a hájil anexi Krymu.

Signatáři pod jednou peticí požadovali, aby dirigentovi bylo zakázáno vystupovat v Michiganu, protože nařkl ukrajinské "nacisty" z toho, že údajně chtějí pobít ruskojazyčné obyvatele Krymu. "Tento druh lži se používá k ospravedlnění války. Jeho cílem je zabránit Ukrajině v tom, aby se vyvinula v demokratický stát,“ napsali autoři petice.

Spousta z demonstrantů byla ukrajinského původu, v davu se ale nacházeli také LGBT aktivisté, kteří protestují proti ruskému zákonu zakazujícímu takzvanou propagaci homosexuality mezi nezletilými.

Sám Gergijev se během turné spíš než na diskuse s protestujícími soustřeďuje na ruskou hudbu. V Carnegie Hall dva večery po sobě uvedl Prokofjevovu Symfonii č. 5, složenou na konci druhé světové války. K méně známé Čajkovského opeře Jolanta z roku 1892 zase orchestr Mariinského divadla přidával Čajkovského svitu z baletu Louskáček. Obě představení ale podle agentury AFP vyzněly paradoxně – Čajkovskij bývá považován za homosexuála, jenž by dnes byl v Rusku trestně stíhán, a Šostakovič svoji symfonii č. 4, jíž orchestr také hrál, složil v době, kdy jej Stalin perzekuoval podobnými způsoby, jakými dnes Putinův režim zachází s opozicí.

Před zahájením amerického turné se Gergijev v rozhovoru s listem The New York Times pokusil minimalizovat napětí mezi Washingtonem a Moskvou. V interview popřel antiamerikanismus svých krajanů a prohlásil, že Rusové obdivují iPhone či hollywoodské filmy. Odmítl se ale distancovat od Putina a Krym označil „za velmi složitý problém, jejž nelze shrnout výrazem ‘anexe’,“ jak řekl. Gergijev sice odmítl, že by se v nejbližší době chystal koncertovat na Krymu či v samozvané Doněcké lidové republice, městu Doněck – rodišti skladatele Prokofjeva – by prý ale nějak rád pomohl.

Netrebková, jež v Metropolitní opeře zpívala Jolantu, minulý měsíc Doněck navštívila. Zapózovala zde s vlajkou rebelů a předala šek na milion rublů, dle tehdejšího kurzu asi 420 tisíc korun, lídrovi proruských separatistů. Diva se později hájila tím, že chtěla podpořit balet a operu v Doněcku, která sezonu zahájila již bez dotací od ukrajinského státu.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist