Ve věku osmasedmdesáti let zemřel umělec a básník Rudolf Němec, vrstevník Karla Nepraše a Jiřího Sopka, jenž patřil k nejvýraznějším figurám neoficiálního českého umění druhé poloviny 20. století. Přispěla k tomu už v šedesátých letech obří plátna, do kterých Němec v mučivých pozicích obtiskoval sám sebe i své přátele, přestože o své tvorbě prohlašoval pouze, že "maluje hlavou".
Přesto v českém poválečném umění nebylo běžné, aby malíř "tak dovedně a bohatě zacházel s barvou", jak prohlásila kunsthistorička Marie Klimešová, když před šesti roky zahajovala výstavu Němcových děl v pražské Galerii Dolmen. Toto úterý právě Klimešová informovala o Němcově úmrtí.
Rodák z pražských Roztok Němec studoval na Vyšší uměleckoprůmyslové škole v Praze a v ateliéru Antonína Strnadela se věnoval užité grafice. Přesto jeho cesta vedla k malbě. Poté, co na podzim roku 1964 zhlédl v Muzeu 20. století ve Vídni vlivnou výstavu Pop etc, se i ve své tvorbě obrátil k figuře. Mezitím se stával nedílnou součástí pražského kulturního života.
S přáteli z hospody U křižovníků se roku 1967 účastnil happeningu zvaného Pochod plagiátorů, později v Roztokách sám inicioval akci příznačně zvanou Kuklení. Rok nato poprvé vystavoval ve Špálově galerii v Praze, tehdy vedené Jindřichem Chalupeckým, jenž také na Němce prvně upozornil ve své stati. Po následné výstavě v pražském Mánesu během léta 1969 už se o Němcovi začalo hovořit jako o představiteli nového proudu takzvané Nové figurace, jak se jmenovala i výstava samotná.
Rudolf Němec maloval hlavou, básně psal ale s vtipem
Především v počátcích své tvorby Němec po technické stránce čerpal z díla Itala Antonia Recalcatiho a zejména Francouze Yvese Kleina, který již roku 1960 natíral nahé modelky barvou a pak je obtiskoval na plátna. Toto gesto Němec přenesl do českého prostředí a nejprve sám, později i své přátele začal otiskovat do emailové barvy. Barvy, nanášené na různé části těla, však na papír či plátno kladl bez ochranné vrstvy, což dílům dodávalo na autentičnosti – a také to nejednou zapříčinilo, že Němec musel z těla nahé dívky drhnout červený lak terpentýnem, protože "to nešlo dolů", jak vzpomínal v pozdějších rozhovorech.
Mezi jeho výrazné cykly z tohoto období patřila zejména série otisků nazvaná Schoulení. "Nejsou jen schoulení v pozici přirozené obrany před úzkostí z vlastní existence, ale také připomenutím její embryonální fáze," konstatoval výtvarník Olaf Hanel, když roku 1993 v Českém muzeu výtvarného umění zahajoval výstavu Němcových děl. Některá z těchto pláten dnes náleží do sbírek Národní galerie.
Lidská postava byla středem Němcova zájmu i v dalších letech. Přestože od 70. let začal častěji používat šablony i stříkací pistole, ještě o dekádu později stále vytvářel figurální objekty, byť nyní již z nalezených předmětů. Poprvé po dlouhých letech směl Němec některé z nich vystavit roku 1987 v Galerii bratří Čapků.
Němec byl ale činný i mimo výtvarné umění. Dle jeho předlohy roku 1968 vznikl němý film Manipulace v hlavní roli s Borisem Hybnerem. Především ale Němec psal verše i básně v próze, záznamy snů či takzvané básnické návody, v nichž se přes nespornou nadsázku dotýkal vážných témat. V exilové umělecké revue Paternoster, vydávané ve Vídni, otiskl Pavel Šrut rozbor Němcových básní, které dílčími podobnostmi přirovnal k Egonu Bondymu či Ivanu Blatnému, kdežto charakter deníkových záznamů mu zase připomněl Jana Hanče. V celku však mezi autory Šrut spatřoval podstatný rozdíl.
"Hanč byl velký básník. Ale malý malíř. A Němec je zde, v těchto textech, především malíř, který nepřestává ani ve spánku pracovat, hledat to, čemu říká inspirační aspirin," podotkl Šrut. Kritička Věra Jirousová pro změnu na základě nejrůznějších Němcových čtyřverší – kupříkladu "Traktor v háji za prací / Seno v hlavě obrací / Pták vesele pěje / Kam to vše asi spěje?" – autora označila za takzvaného křižovnického předsokratika.
Němcovu autobiografickou prózu Malířská cesta zkraje 90. let otiskla Revolver Revue, teprve roku 2000 ale editoři Tomáš Pěkný a Pavel Šrut shromáždili všechny jeho texty na jednom místě. Vydali je pak v nakladatelství Torst a knihu nazvali dle jednoho z Němcových oblíbených výroků – Nerozumím už Nietzschemu.
Rudolf Němec maloval hlavou, básně psal ale s vtipem
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist