Svůj nejnovější snímek Tančící Arabové, aktuálně nominovaný na čtyři výroční ceny izraelské filmové akademie, v sobotu na pražském Febiofestu představil mezinárodně uznávaný izraelský režisér Eran Riklis. Jeho první snímky byly v 90. letech uvedeny v programu Berlinale i festivalu v Benátkách.

Ve filmu Tančící Arabové vypráví Riklis příběh palestinského mladíka vyrůstajícího v židovském prostředí. Režisér ve snímku potvrdil svou pověst citlivého pozorovatele, schopného poutavě a srozumitelně vykreslit výzvy nestabilního regionu. Riklis pokládá za závazek předkládat závažná témata, ale nikoli pouze kázáním o politice, nýbrž dynamickým a empatickým vyprávěním.

"Už je jakýmsi klišé říkat: Židé tolik trpěli, že mohou přežít jen díky humoru. Já jsem na to vsadil - myslím, že musíme být trochu optimisté. Humor mi pomáhá komunikovat s diváky, když chci zobrazit některá závažná politická témata. Navíc si myslím, že je dobré lidi rozesmát," řekl Riklis po projekci na tiskové konferenci. Díky Facebooku je prý ve spojení i s arabským publikem - a také jeho reakce prý byla dobrá.

Tato metoda podle Riklise funguje v Izraeli, ale vlastně všude. "Například na začátku filmu Tančící Arabové se zpočátku diváci smějí, pak už se jen usmívají, než příběh přejde do vážnější části," dodal. Jde prý trochu o židovský přístup, ale i tak trochu italský, neboť Italové podle něj dokážou v jeden den absolvovat pohřeb i svatbu, jak Riklis zdůraznil. Festival uvádí v rámci jeho pocty ještě filmy Syrská nevěsta, oceněný diváckou cenou v Locarnu, Citronový sad, který obdobné ocenění získal na Berlinale, a tragikomedii Personalista.

Riklis prožil část dětství ve Spojených státech a v Brazílii, kde pracoval jeho otec, krom jiného i nadšený amatérský filmař. Třebaže na vyrůstajícího mladíka americká kultura silně zapůsobila, po návratu do Izraele se záhy identifikoval s novým prostředím a jeho specifiky. Po skončení vojenské služby začal studovat v Tel Avivu. V polovině 70. let přesídlil na prestižní britskou National Film and Television School, kterou úspěšně absolvoval.

Od počátku 90. let pronikala Riklisova tvorba na mezinárodní přehlídky; kupříkladu drama Cup Final bylo v roce 1993 uvedeno v rámci Berlinale i na benátském filmovém festivalu. Počínaje komerčně úspěšným filmem Zohar (1993) si Riklis udržuje stabilní přízeň izraelské filmové akademie. Mezinárodní průlom pro něj znamenalo v roce 2004 uvedení dramatu Syrská nevěsta, ve kterém tragikomicky nahlížel na byrokratické obtíže svatebčanů v oblasti izraelsko-syrské hranice na Golanských výšinách.

Film Citronový sad z roku 2008 zase vnímavě a s jemným nádechem mystiky pojednával o zoufalém úsilí palestinské vdovy zabránit pokácení jejího citroníku, o což se snaží nový soused - izraelský ministr obrany. Riklisovým dalším filmem má být thriller odehrávající se v Paříži a vyprávějící o lásce mezi novinářkou a agentem špionážní izraelské organizace Mossad.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist