Netradiční projekt uvede Plzeňská filharmonie 25. dubna v bývalém depu dopravních podniků. Umělecké těleso se do multimediálního projektu Camera Machine - Krása nelítostných časů, napsaného přímo pro toto industriální místo, zapojí spolu s tanečníky, recitátory a s autory světelných efektů. Světová premiéra díla skladatele Romana Zdeňka Nováka je příspěvkem filharmoniků pro projekt Evropské hlavní město kultury 2015, jak novinářům řekla ředitelka filharmonie Lenka Kavalová.

V prostorách bývalého depa se už jako součást programu EHMK odehrál například večer s hudební anketou Žebřík, představení artistů či platforma prezentací Pecha Kucha Night, tóny vážné hudby tam ale zaznějí poprvé. "Tento projekt byl už součástí vítězné přihlášky Plzně na titul EHMK 2015 a patří k těm stěžejním, jež jsme s filharmonií pro rok 2015 připravili," řekla Kavalová.

Česko-německý autor Novák podle ní propojuje ve vícevrstvé skladbě hudební party, jako je sólový zpěv a orchestr, s mimohudebními složkami - se současným tancem, s řečí, se zvuky i s videoartem a světelným designem. "Tématem kompozice je náhled na člověka obklopeného technikou a jejím vývojem, jeho klady i riziky, a na pozici člověka v dnešním multimediálním světě. Ve světě globálního vývoje, s etickými a morálními úskalími," řekla Kavalová.

Inspirací byla Novákovi kompozice La fabbrica illuminata od italského skladatele Luigiho Nona, která vznikla v roce 1964 jako skladba pro ženský hlas a magnetofonový pás. Novák navíc vychází přímo z prostoru, pro který skladba vznikla. Bývalé depo umožňuje autentický a syrový náhled do světa hudby a techniky a svou architekturou dodává celému projektu další dimenzi, řekla šéfka filharmonie.

Kromě zhruba pětačtyřicetičlenné filharmonie vystoupí tři sóloví pěvci, pět či šest tanečníků, dva recitátoři. Hudební režisérkou projektu je Sylva Smejkalová, dramaturgem Jelte van Andel, světelný design a videoart mají na starosti Jan Morávek a Lukáš Kellner z Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni.

"Hudebně-vizuální ztvárnění tématu průmyslové a technické historie města Plzně je něco dosud nezpracovaného a v místním prostředí ryze inovátorského. Diváci se spolu se skladatelem, hudebníky a tanečníky ponoří do světa, kde se stírají hranice mezi uměním a technologiemi," řekl programový ředitel Plzně 2015 Jiří Sulženko.

Plzeňská filharmonie připravila pro EHMK tři unikátní koncerty - kromě Camera Machine to bude ještě premiérové uvedení Vodní hudby, nově složené skladby jako parafráze na Vodní hudbu Georga Friedricha Händela, a speciální koncert na výročí událostí 17. listopadu s tématem Umělec a totalita.