Novým hudebním ředitelem Berlínských filharmoniků se stane Kirill Petrenko. Třiačtyřicetiletého ruského rodáka orchestr představí na své pondělní tiskové konferenci, jak už dopředu referovala agentura AFP. O Petrenkovi podle ní v tajné volbě rozhodlo 124 členů orchestru.
Petrenko k orchestru nastoupí roku 2018 a nahradí nynějšího hudebního ředitele sira Simona Rattla.
Petrenkovo jmenování je přitom překvapivé, jak konstatuje německý deník Die Welt. Orchestr si měl Rattlova nástupce vybrat už minulý měsíc, tehdy ale k rozhodnutí nedospěl a ústy svého mluvčího vzkázal, že rozhodovat bude znovu až za rok.
Petrenko se narodil roku 1972 v Omsku na jihozápadní části Sibiře. V letech 1999 až 2002 působil v jihoněmecké Thuringii, kde na sebe upozornil osobitou interpretací Wagnerovy tetralogie Prsten Nibelungův. Odsud se Petrenko přesunul do berlínské Komische Oper, tedy jedné ze tří operních scén německé metropole. V září 2002 zde zahájil sezonu inscenací Smetanovy Prodané nevěsty. V takzvané Komické opeře v Berlíně byl Petrenko hudebním ředitelem až do roku 2007.
Thielemann nebo Jansons? Berlínští filharmonikové si volí šéfdirigenta - čtěte ZDE
Chceme připomenout, díky komu padla zeď, říká šéf Berlínských filharmoniků - fokus ZDE
Momentálně Petrenko působí jako hudební ředitel Bavorské státní opery v Mnichově. Tam v lednu 2016 ve světové premiéře nastuduje a uvede operu českého skladatele Miroslava Srnky nazvanou Jižní pól.
Podle AFP má Petrenko pověst perfekcionisty a dirigenta, kterého si hudebníci cení za to, jak pečlivě s nimi pracuje a kolik času orchestru věnuje. To se pak projevuje i na hudebním výkonu.
Petrenka také dlouho registrují i Češi. V roce 2004 na vídeňském Theater an der Wien v rámci festivalu KlangBogen nastudoval Smetanovu operu Dalibor. "Z české hudby miluji také symfonickou tvorbu Josefa Suka, kterého bohužel ve světě málokdo zná," řekl Petrenko v rozhovoru pro Mladou frontu Dnes. V inscenaci využil sólisty z tehdejšího nastudovaní pražského Národního divadla: Jana Vacíka, Evu Urbanovou či slovenského basistu Petera Mikuláše.
Významným milníkem pro Petrenka také bylo, když předloni zahajoval hudební slavnosti v bavorském Bayreuthu. Tam s režisérem Frankem Castorfem vytvořili novou inscenaci Prstenu Nibelungova.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist