V soutěži dokumentů karlovarského festivalu byl v neděli vpodvečer uveden časosběrný snímek režisérky Heleny Třeštíkové nazvaný Mallory. Natáčela ho třináct let a na příběhu drogově závislé mladé ženy, která svůj život z gruntu změnila, dává naději, že každý má šanci něco zlepšit. Do kin snímek přijde od 13. července.
Režisérka už podobnou metodou zachytila dramatické životní osudy postav ve filmech Marcela, René nebo Katka, v nichž sledovala většinou životní propady a často neřešitelné situace.
Nyní je však v centru příběhu hrdinka, která se po těžkých životních peripetiích včetně života na ulici snaží odrazit ode dna a pomalu se vrací do běžného života.
S Mallory se život nemazlil. Po porodu syna se však dokázala vymanit z drogové závislosti a zvládla i období, kdy se ocitla s dítětem na ulici a žila jako bezdomovec. Dnes na střední odborné škole studuje obor Sociální činnost a uplatnění nalezla v pomoci těm, jejichž životy zná nejlépe – lidem na okraji společnosti.
Třeštíková se s dívkou setkala poprvé v roce 2002 v rámci filmového cyklu na téma Ženy a drogy, ve kterém byla příkladem matky, která přestala po narození dítěte fetovat. S drogami skončila, přestože její tehdejší život po návratu z komunity pro matky s dětmi a chráněného bydlení byl zápasem o přežití.
Režisérku zaujala bezprostředností a schopností formulovat myšlenky a pocity. S kamerou ji sledovala na vlastní pěst, později s podporou společnosti Negativ Kateřiny Černé a Pavla Strnada.
"Období, kdy žila Mallory na ulici, bylo dramatické. Vídaly jsme se často, situace se dost měnila, chtěli jsme zachytit bod zlomu. Nevěřila jsem, že jednání s úřady je tak frustrující a bude trvat tak dlouho. Musela si ale pomoci sama," uvedla Třeštíková. Když ji potkala poprvé, překvapilo ji, že ji zde dna "vytáhl" herec a prezident karlovarského festivalu Jiří Bartoška.
Časosběrné novinky Třeštíkové jsou sugestivní, snadno se u nich podléhá voyeurismu - recenze ZDE
Soukromý vesmír jako křížek. 37 let života v horizontále, Gagarin a Gott ve vertikále - recenz ZDE
"Narazila na něj v roce 2001, když v pokročilém těhotenství žebrala na ulici. Dal jí peníze a spoustu dobrých rad. Mallory říká, že toto setkání bylo řízení osudu," dodala Třeštíková. Dnes se titulní hrdinka angažuje v charitativní společnosti Naděje a tvrdí, že naděje umírá poslední. V tomto duchu prý koncem roku formulovala dopis Jiřímu Bartoškovi, který právě ležel v nemocnici. Poslala mu "sílu bojovat", kterou v ní kdysi probudil právě on.
"Nikdy jsem nelitovala rozhodnutí jít do natáčení. Věřím, že tento dokument může být kompasem pro ty, kteří stojí na rozcestí," komentovala to Mallory. Dnes se snaží především přežít synkovu pubertu a dodělat školu.
Film vznikl v koprodukci společnosti Negativ a České televize s podporou Státního fondu kinematografie a ve spolupráci s HBO. Jeho distributorem je Aerofilms.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist