Experimentální jazz a avantgardní výtvarné předměty kombinuje výstava, která se právě otevřela v Muzeu současného umění v americkém Chicagu. Jmenuje se The Freedom Principle a až do listopadu, kdy bude otevřena, ji doprovází koncerty. Hudební složka programu vyvrcholí pětadvacetihodinovým koncertním maratonem, informuje agentura AFP.

Výstava spojuje dobové fotografie, rozhlasové nahrávky, obaly hudebních alb, letáky i umělecké malby s díly současných umělců – a především s hudbou, kterou v 60. letech vytvářeli progresivní černí jazzoví hudebníci. Ti byli často ovlivnění možnostmi skupinové improvizace, experimentální hudbou sahající za hranice jazzu a také afroamerickým hnutím za občanská práva.

Kurátor výstavy Dieter Roelstraete prý nad konceptem, který by vzdal poctu chicagské scéně 60. let, přemýšlel od roku 2012, kdy se do města přistěhoval.

„V Chicagu sídlili jedni z největších hudebníků poválečné éry,“ uvedl Roelstraete na páteční vernisáži výstavy.

Jedním z klíčových předmětů expozice jsou perkuse ve tvaru býčích rohů, které používala progresivní skupina Art Ensemble of Chicago. V galerii jsou umístěné nedaleko od barvitých maleb členů skupiny Africobra neboli African Commune of Bad Relevant Artists, kterou dnes chicagský tisk označuje za jedno z nejvlivnějších místních uměleckých uskupení.

„Byla to neuvěřitelná doba, kdy jsme si pro sebe vysnili nový svět a umělci pro něj začali vytvářet nové hudební formy a novou kulturu,“ konstatovala v narážce na 60. léta druhá kurátorka výstavy Naomi Beckwithová.

Ne náhodou se expozice otevřela právě letos, kdy 50. výročí slaví AACM, tedy Association for the Advancement of Creative Musicians – volný chicagský hudební kolektiv, který posouval hranice jazzu a avantgardní hudby. Jeho dlouholetí členové Douglas Ewart a George Lewis pro výstavu společně s umělcem Douglasem Repettem vytvořili instalaci Rio Negro z bambusových tyčí, zvonů a půdy. „Je to kontemplativní dílo,“ konstatoval Lewis. „Nejlepší je si před něj sednout nebo si jím projít a nechat ho, aby vás omylo zvukem.“

George Lewise budou brzy znát i čeští posluchači – v pátek 28. srpna na tuzemských Ostravských dnech nové hudby ve světové premiéře uvede operu Afterward.

VÝSTAVA

The Freedom Principle

Musem of Contemporary Art Chicago, USA

až do 22. listopadu

Na výstavě v Chicagu je k vidění také zvuková instalace francouzské umělkyně Lili Reynaud-Dewarové nazvaná La Grande Oreille. Ta se vztahuje k obchodu s vinyly, který provozoval otec autorky.

To, že kurátoři v tomto případě oslovili právě Francouzku, není náhodné. „Na přelomu 60. a 70. let jazzoví kritici často shazovali experimentální hudbu, když o ní psali, že takovou poslouchají jedině Francouzi,“ vysvětluje kurátor Roelstraete.

Na výstavu v Chicagu přispělo přes šedesát soukromých galerií, sběratelů a institucí. Expozice se z Chicaga přesune do Institutu současného umění na Pennsylvánské univerzitě, kde bude k vidění od 14. září do 31. prosince 2016.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist