Svou novou biografii nazvanou Autopsie (pitva režiséra) v pondělí na Letní filmové škole v Uherském Hradišti představil Juraj Herz. Režisér snímků Spalovač mrtvol, Petrolejové lampy či Holky z porcelánu v ní na 520 stranách přibližuje svůj život a tvorbu. Kniha obsahuje také 400 fotografií.

"I kdybyste nečetli, co jsem tam napsal, ty fotografie za to stojí," řekl Herz účastníkům pondělní besedy.

"Musel jsem strašnou spoustu věcí vynechat, vydalo by to na ještě jednu takovou knihu, ale řada lidí ještě žije, tak jsem některé věci musel vynechat," podotkl režisér, který podle svých slov má biografie moc rád a čte je od mládí.

"Nejvíc mě ovlivnila biografie Louise Armstronga, kde píše, jak byl jako mladý v ústavu, dostal tam trubku a učil se na ni hrát. Aby se to naučil, hrál v nevěstincích, což mně se nepovedlo," uvedl Herz.

Osmdesátiletý Herz natočil více než 30 celovečerních filmů, získal desítky ocenění, kromě Spalovače mrtvol má rád svůj snímek Pasáž z roku 1996. "Přišel příliš brzy, byl dost kritický a tady byla ještě euforie. Kdyby přišel o pět nebo deset let později, byl by přijat jinak," řekl Herz.

U Spalovače mrtvol hned věděl, že už nikdy nebude mít příležitost natočit takový film. "Líbil se mi scénář i forma, na kterou jsme přišli. Doufal jsem, že rok 1968 bude v kvalitě pokračovat, měl jsem připraveného Nadsamce, Příběhy kriminálního rady s Hrušínským a synem, to byly film, které měly jít jeden za druhým. Ale stejně jsem si myslel, že ta možnost, která byla u Spalovače, se už nikdy nevrátí," řekl Herz.

Slavný film o zaměstnanci krematoria Kopfrkinglovi by s odstupem času natočil trošku jinak. Tehdy byl nadšený z možností nového širokoúhlého objektivu, který dokáže roztáhnout obraz. "Byl jsem do něj zamilovaný, to bylo poprvé, co jsme viděli, jak umí zkreslit tvář, tak jsem to přehnal, dnes bych ten objektiv použil daleko míň nebo vůbec," poznamenal.

Mezi své oblíbené herce režisér zařadil Petra Čepka, Dagmar Veškrnovou či Ivu Janžurovou. "Když jsem přišel k filmu, říkal jsem, proč režiséři obsazují stejné herce a že to nikdy nebudu dělat. Pak jsem to samozřejmě dělal, když jsme točili třeba s Petrem Čepkem, tak on byl skvělý a moc jsme si rozuměli, tak pak hrál ještě v dalších filmech," uvedl režisér, který se doma dívá denně na dva či tři filmy.

V poslední době se mu líbil snímek Grandhotel Budapešť či Gravitace. Hlavně však čte. "Každou situaci si představuju, jak bych to točil. Když se pak dostanu ke knize, kde ty představy jsou výrazné a mně vyhovující, tak mám touhu to natočit, i když to bych musel mít deset životů," poznamenal Herz.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist