Benedict Cumberbatch hraje Hamleta naší doby. Nová divadelní inscenace v Londýně, kterou budou 15. října přenášet také česká kina, aktualizuje Shakespeara pro mladší publikum, využívá hercových předností a končí nadšeným potleskem Cumberbatchových fanoušků.

Hamlet, který je v Londýně uváděn po dobu dvanácti týdnů, patřil k nejočekávanějším představením už od chvíle, kdy byl před rokem oznámen. Vstupenky se vyprodaly za nejkratší dobu, kterou londýnská divadla pamatují. A od 5. srpna, kdy začaly zkoušky, se spekuluje, zda půjde spíš o záležitost pro Cumberbatchovy příznivce, nebo o vážně pojatého Shakespeara.

Obavy mít nutné není – Hamlet v Londýně vážný je, byť ne v duchu Laurence Oliviera nebo Richarda Burtona.

Inscenaci v londýnském Barbicanu režírovala Lyndsey Turnerová a trvá tři a půl hodiny. První polovina se odehrává v paláci, který spíš než hrad Elsinor připomíná kulisy televizního seriálu Panství Downton. Po přestávce je tatáž scéna poničená válkou.

Devětatřicetiletý filmový a televizní herec Cumberbatch jako Hamlet využil výrazných vlastností svých nejznámějších rolí. Jeho princ působí velmi moderně – v jednu chvíli vystupuje v mikině s kapucí a stejně jako jeho družina je po většinu hry oblečen, jako by se procházel po ulicích dnešního Londýna.

S důvtipem připomínajícím jeho televizního detektiva Sherlocka se Cumberbatchův Hamlet dopátrá, že jeho otce zavraždil strýc Claudius. Toho v představení jako muže dvou tváří výtečně zpodobil Ciarán Hinds z televizního seriálu Hra o trůny.

Když hrdina zjistí, že si Claudius vzal jeho matku Gertrudu a stal se králem, začne dělat vše pro to, aby od sebe odehnal své okolí – zejména mladou Ofélii (hraje ji Sian Brookeová), kterou hluboce miluje.

V těchto scénách zase Cumberbatch připomíná sociopata a matematika Alana Turinga, kterého hrál v nedávném filmu Kód Enigmy.

Jeho Hamlet ale rozhodně není smutný. V první části hry má například výstup, kdy na hostinu přijde v převleku za vojenského kapelníka a bubnuje a tančí na stole. Výstup Cumberbatch zakončí tím, že se obrní v dětské pevnosti, jíž místo vojáků hlídaji čtyři obří panáčci.

Inscenace se Shakespearovým textem na některých místech pracuje volně, například slavný Hamletův monolog Být či nebýt? autoři v jednu chvíli umístili na samý začátek hry. Ve finální podobě se ale vrátil zpět na původní místo.

Část dřívějších Oféliiných replik zase herečka Sian Brookeová využívá teprve v zasněné písni, kterou si zpívá předtím, než se utopí.

Patrně to není Hamlet, který by přetrval navěky, ale je to rozhodně Hamlet vhodný pro současnost – a také pro Cumberbatchovy příznivce, z nichž většinu tvoří dívky.

Některé z těch, které v úterý čekaly ve frontě, uvedly, že na představení jdou už počtvrté či popáté. A alespoň jedna nebo dvě se chystaly do fronty zase vrátit, jakmile inscenace skončí.

Hamleta budou také česká kina přenášet 15. října.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist