Architektura Královského letohrádku na Pražském hradě se stala inspirací umělci Federicu Díazovi k jeho nové výstavě. Jmenuje se Eccentric Gravity a představuje důvod vzniku a historii Belvedéru s významnými počiny dosavadní tvůrčí dráhy česko-argentinského vizuálního umělce.

Záměrem autora a kurátora Jérôma Sanse prý také bylo dát výjimečnému prostoru, jímž Belvedér je, novou sílu. Výstava začíná ve středu 9. září, otevřená bude do 31. října.

Federico Díaz patří k nejznámějším postavám české výtvarné scény. Již při studiu na Akademii výtvarných umění v první polovině 90. let se začal zajímat o možnosti nových přístupů k umělecké tvorbě, zejména o zapojení softwaru, zvuku, světla, pohybu a elektronických technologií do umění a architektury. Jeho díla jsou známá i na mezinárodní scéně,

Už neexistuje dělení uměleckých prostředků na nová média a tradiční média, technologie už se využívají běžně, řekl v úterý Díaz při prohlídce výstavy novinářům.

Sám využívá pro vznik svých kreseb a dalších děl roboty. "Roboti jsou s námi už mnoho let, pomáhají mi zhmotňovat moje vize," řekl.

Výstavou v Belvedéru jako červená nit provázejí návštěvníka provazy – instalace z nich, jejich fotografie, kresby i reliéfní otisky odkazují k principu řetězovky. Křivka, kterou vytvoří řetěz, respektive pevné a ohebné vlákno zavěšené v gravitačním poli, byla nástrojem architektů k vytváření modelů staveb. Tvar této křivky mají samonosné klenby starých staveb i části některých moderních staveb.

V době počítačem generovaného plánování se Díaz k řetězovce vrací jako k nástroji nezávislému na technice a s její pomocí dává z umělého kamene geopolymeru vzniknout městu budoucnosti. Jeho model ukazuje v patře letohrádku, z něhož se v jeho pojetí stal utopický kabinet architekta.

Prostor je důmyslně propojen s přízemím, kde jedno z děl bude také prostřednictvím řetězovky a za přispění lidské síly vznikat postupně během trvání výstavy.

Druhá místnost v přízemí připomíná fragmenty ze známých Díazových děl z poslední doby. Je mezi nimi například zlatá slza LacrimAu ze Šanghaje nebo Geometrická smrt Frekvence 141 z Massachusetts, socha vzniklá z malých černých kuliček seskupených na základě monitorování lidského pohybu.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist