Hned po premiérovém uvedení druhého celovečerního filmu nadějného slovinsko-českého režiséra Olma Omerzua na festivalu v San Sebastianu se v amerických filmových týdenících Variety a Hollywood Reporter objevily pochvalné recenze, předvídající režisérovi i snímku budoucnost na festivalovém okruhu, obzvlášť u dramaturgů s excentričtějším vkusem.
Pár dní po světové premiéře promítl o víkendu snímek poprvé v Česku festival Ostrava Kamera Oko, který jej zařadil do své hlavní soutěže mezi pět zahraničních filmů zvučných jmen.
Drama nazvané – zdánlivě neinvenčně – Rodinný film se v mezinárodní konkurenci rozhodně neztratí a ve všech ohledech dokáže překvapit mnohem víc než jeho název.
Olmo Omerzu byl jeden z prvních studentů FAMU, kteří se rozhodli netočit neustále dokola „dramata od stolu“ a ukázat na českém plátně atraktivní lokace i moderní filmový styl.
Už Omerzuův školní film Druhé dějství z roku 2008 se sebevědomě pohyboval mezi Prahou a Terstem a místo nekonečných konverzací přinesl trpělivé pozorování a světovými trendy poučenou kameru.
Absolventský debut Příliš mladá noc, který se při své hodinové stopáži do celovečerní kategorie dostal jen tak tak, naopak dokázal, že i v prostoru jednoho bytu během jediné silvestrovské noci se může odehrát výtečně odvyprávěné, koncentrované a přesné drama.
Ve Španělsku měl premiéru nový film Olma Omerzua, vypráví o vysněné plavbě oceánem
Novinka Rodinný film dostává svému názvu přinejmenším v tom, že je opravdu studií rodinných vztahů. Rodinný film jakožto označení filmového žánru je však v překvapivém stylovém dramatu plném zvratů hodně vzdálenou kategorií.
Omerzu pracuje s motivy, které by se v rukou méně šikovného scenáristy a režiséra mohly proměnit v klišé.
Už první záběr na naučný pořad ze života obojživelníků předjímá výtečnou tvůrčí metodu celého díla: takřka antropologické pozorování, v němž se objevují nové motivy jen proto, aby byly opuštěny a vedly k dalším situacím, ke změnám úhlu pohledu, ale například též způsobu snímání.
Irena s Igorem v podání Vandy Hybnerové a Karla Rodena se vydávají na dlouhodobou dovolenou na jachtě a v přepychovém pražském bytě nechávají své dvě děti, vysokoškolačku Annu a mladšího bratra Erika. Z příběhu o dospívání se však brzy stává drama ve všech ohledech mnohem radikálnější. Rodiče o sobě nedávají vědět a náhle se vynořivší obraz jejich border kolie ve vlnách oceánu divákům prozrazuje, že důvodem nebude nedostatek mobilního signálu.
Erik se se situací vyrovnává uprostřed mrazivé zimní noci s lahví vodky v ruce a tragédie dostává zcela nový rozměr.
Jednou z nejsilnějších věcí na Rodinném filmu je fakt, že nikdy nesklouzne do klasicky vyprávěného dramatu, v němž by sílily emoce a postavy by se propadaly do psychické bezmoci. Neustále se objevují nové perspektivy, nečekaným hrdinou se stává pes uvězněný na pustém ostrově a i motivy, které působí zprvu nevěrohodně, se v průběhu děje osvětlí.
Velký podíl na síle Rodinného filmu má Omerzuův stálý spolupracovník, kameraman Lukáš Milota. Statické záběry na podzimní a zimní Prahu, scény z chladně zařízeného bytu, taneční mejdany v klubu i bloudění mezi kořeny tropických stromů předestírají širokou paletu; film uniká z tónu do tónu nejen vypravěčsky, ale i vizuálně.
Zblízka snímaný svůdný pohyb za zvuků hlasité elektronické hudby tu vypadá stejně působivě, jako když v tichém nehybném záběru náhle spadne z kokosové palmy ořech.
Exotické lokace snad poprvé nepůsobí v českém filmu jako okázalá kulisa, jsou využity střídmě, ale neobyčejně promyšleně.
Především však snímek dokáže načrtnout velké množství témat – od problémů dospívání přes konflikt mezi bratry a nuance manželské krize až po přesné realistické vyobrazení života vyšší třídy – a nakonec složit všechny náhle a přitom neokázale se zjevující motivy do komplexního tvaru.
Tradiční témata, netradičně vystavěný scénář, zapamatovatelný vizuální styl, přesná práce obzvláště s mladými herci – to jsou jen některé z kladů Omerzuova snímku.
Na katedře režie pražské FAMU se poslední dobou rodí talenty. Omerzu je nejvýraznější z nich. Nejde o film s tak okázalým stylem, jako byl nedávný Schmitke, snad až příliš plný nápadů; na rozdíl od dalšího zdařilého rodinného dramatu Kobry a užovky etablovanějšího režiséra Jana Prušinovského není tak silně zakotven v českém prostředí.
Zaměřuje se na univerzálnější motivy a na vyšší sociální vrstvy, což vůbec není snadné téma. Odcizení bohatých lidí tu není vyobrazeno karikaturně a s typicky českým cynismem, ale naopak s empatií.
Chlad a odtažitost se prolíná s emocemi a vtahujícími situacemi – jak v rovině stylu, tak vyprávění. Rodinný film je lyrický i naléhavý, dramatický i chladný; přechází mezi různými polohami s bravurou sebevědomého evropského režiséra.
Ve Španělsku měl premiéru nový film Olma Omerzua, vypráví o vysněné plavbě oceánem
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist