Mimořádný start měl v severoamerických kinech o víkendu snímek Marťan, který s tržbami 55 milionů dolarů málem překonal i dva roky staé sci-fi Gravitace. To je doposud komerčně nejúspěšnějším filmem, který měl kdy premiéru v říjnu.
Marťanovi, tedy novince režiséra Ridleyho Scotta, pomohly nadšené recenze, které snímek označují za jeden ze Scottových vůbec nejlepších. Kritici chválí také výkon Matta Damona v roli astronauta, který se ocitá sám na rudé planetě.
Tržby filmu Marťan za první víkend jsou druhé nejlepší ve Scottově kariéře, lépe se dařilo jen jeho filmu Hannibal, který roku 2001 za první víkend utržil 58 milionů dolarů. Stejně je na tom Matt Damon – lepší start mělo z jeho filmů jen Bourneovo ultimátum, které v roce 2007 za první víkend utržilo 69,3 milionu.
„Tomuto filmu se bude dařit,“ odhaduje Phil Contrino, viceprezident a analytik serveru BoxOffice.com. „Má všechno – napětí, akci, humor i srdce, nemluvě o uspokojivém konci. Lidé vyjdou z kina a o zážitek se podělí s přáteli,“ odhaduje Contrino.
Snímek, jehož výroba stála 108 milionů dolarů, poslala distribuční společnost 20th Century Fox do 3831 kin.
Kromě silné mediální odezvy filmu Marťan pomohla i zpráva o pravděpodobném nálezu tekoucí vody na Marsu, která rudou planetu udržela v centru pozornosti.
„To člověk nevymyslí,“ tvrdí Chris Aronson, šéf americké distribuce Foxu. „Fakt, že k tomuto oznámení došlo ve stejný týden, kdy šel náš film do kin, lidi vzrušuje. Obecně je teď cítít zájem o věci, které náš svět přesahují,“ myslí si Aronson.
Před začátkem víkendu většina analytiků odhadovala, že snímek utrží okolo 45 milionů dolarů. Jeho konečný výsledek, tedy 55 milionů, je jen o něco horší než sci-fi Gravitace, které roku 2013 za první víkend debutovalo s tržbami 55,8 milionu dolarů.
Marťan nepřekonal Gravitaci i proto, že na rozdíl od ní neměl k dispozici kina IMAX – ta momentálně hrají film Muž na laně od společnosti Sony. Existence verze ve 3D i mimo kina IMX přesto Marťanovi zvedla tržby – 46 procent všech diváků si koupilo lístek na trojrozměrnou verzi, 11 procent tržeb pak pochází z takzvaných prémiových formátů.
A filmu Marťan se daří i v zahraničí, kde na 49 trzích včetně Velké Británie, Austrálie, Itálie nebo Mexika utržil 45,2 milionu dolarů. V severoamerických kinech na Marťana chodili hlavně starší diváci, z 56 procent muži.
72 procent všech, kteří na snímek přišli o víkendu, bylo starších 25 let.
„Mimořádný úspěch u kritiky spojený s fantastickou odezvou od diváků je klíčem k nebývalému úspěchu,“ dodává za distributora Chris Aronson. „Aby diváci říkali totéž, co si myslí kritici, je asi tak časté, jako že se někomu podaří přežít na Marsu.“
Druhá víkendová premiéra, film Muž na laně, kvůli Marťanovi zůstala ve stínu. Životopisný snímek o provazochodci Philippu Petitovi za prvních pět dnů utržil jen 2 miliony dolarů a zůstal pod očekáváním. Film je ale zatím jen v limitované distribuci a studio se na něj snaží upozornit, než jej 9. října pustí do širší distribuce.
Řídí se tak podobnou strategií, na jakou studio Universal nedávno vsadilo u snímku Everest. Ten ale za stejné období utržil 7 milionů dolarů díky projekcím v kinech IMAX a prémiových formátech.
Zástupci Sony uvedli, že výsledky Muže na laně je nepřekvapují. To, že se snímek ve vybraných kinech ocitl před uvedením do širší distribuce, je podle nich důležité proto, aby se zvedla očekávání. Také to pomůže upozornit na klíčovou 3D scénu, v níž provazochodec Petit na laně přechází mezi věži Světového obchodního centra v New Yorku.
Sony prý potěšilo, že mezi pátkem a sobotou tržby Muže na laně stouply o 80 procent. To podle studia naznačuje, že se o filmu začíná hovořit.
„Je to běh na dlouhou trať,“ uvedl Rory Bruer, šéf světové distribuce Sony. „Věříme, že dlouhodobě se filmu bude nejen dařit, ale že výrazně ovlivní celou návštěvnost kin.“
Mnohem lépe se o víkendu dařilo odvážnému thrilleru z prostředí války drogových kartelů Sicario: Nájemný vrah. Snímek, za nímž stojí společnost Lionsgate, se z 59 kin rozšířil do 2620 biografů a utržil solidních 12,1 milionu dolarů.
Film Hotel Transylvánie 2, který vedl návštěvnost kin minulý týden, projevil i tento víkend mimořádnou vytrvalost – jeho tržby klesly pouze o 32 procent na 33 milionů dolarů. Druhý díl animované ságy tak má na kontě po dvou týdnech 90,5 milionu dolarů. Očekává se, že příští týden překročí hranici 100 milionů.
Z limitovaných snímků šlo do kin drama zaměřující se na práva homosexuálů nazvané Freeheld, které v pěti kinech v New Yorku a v Los Angeles utržilo 40 tisíc dolarů – v průměru 8000 dolarů z jednoho biografu.
Dokumentární film Davise Guggenheima o nositelce Nobelovy ceny za mír a propagátorce vzdělávání Malale Yousafzai nazvaný He Named Me Malala utržil 56 tisíc dolarů ve čtyřech kinech, průměrně 14 tisíc dolarů na jeden biograf.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist