Pražský klub Jazz Dock je napřed. V době, kdy svět teprve objevuje americkou hudebnici a zpěvačku Beccu Stevensovou, jí v pátek uspořádal už třetí koncert. A že má právě teď Stevensová našlápnuto: za poslední rok účinkovala na deskách zpěváka Josého Jamese i skupiny Snarky Puppy, získala skladatelskou cenu za enigmatickou kompozici pro trumpetistu Ambrose Akinmusira a její vlastní písně nedávno přearanžovalo smyčcové kvarteto – jako by teprve devětadvacetiletá Američanka už byla „žijící klasičkou“.

Teprve letos přitom vydala album Perfect Animal, své první na věhlasné značce Universal Classics, a pokřtila ho nikoliv v jazzklubu, nýbrž v newyorské pobočce obchodu Apple Store. Večer před pátečním pražským koncertem zase vyprodala prestižní pařížský klub New Morning. Zkrátka a dobře: Stevensová letos začala velkou kariéru.

Přitom je to sotva tři a půl roku, co na její první koncert v Jazz Docku dorazilo jen pár desítek posluchačů – především proto, že se částečně překrýval s vystoupením Stinga v Kongresovém centru. Už tehdy ale udělala dojem suverénní hrou na ukulele i akustickou kytaru a sladkým sopránem, jímž dodnes zpívá sofistikované původní písně.

Stevensová stále cestuje „nalehko“ – bez zvukaře, zato s kytarou, ukulele a nově i andskou strunnou loutnou zvanou charango –, ale hlavně její písně jsou rok od roku „lehčí“. Zvlášť ty z alba Perfect Animal, které v Jazz Docku hrála v pátek, kladou větší důraz na melodii, jako skoro „hitparádový hit“ Thinkin’ Bout You.

Jenže Stevensová má zkušenost z hudebního divadla, deset let v New Yorku studovala klasickou kytaru i jazzovou skladbu a dlouho byla hlasem osmnáctičlenného Björkestru, specializujícího se na náročnou hudbu islandské zpěvačky Björk.

Způsob, jakým dnes Stevensová vymýšlí své písně, v sobě „kus Björk“ nepopiratelně má – nepředvídatelným melodickým vývojem, harmonicky jazzovou stavbou i tím, jak často na malé ploše mění rytmus. A nejde o nahodilé, nýbrž po měsíce pracně pilované nápady, které obsahem hudebních informací dalece převyšují „tradiční písničku“. Však také Stevensová letos na univerzitě v New Yorku začala vyučovat na katedře kompozice.

Ještě důležitější jsou pak pro její hudbu vícehlasy klávesisty a hráče na akordeon Liama Robinsona a basisty Chrise Tordiniho, kteří i během koncertu v Jazz Docku co chvíli zpívali doprovodné vokály – někdy tvořili kontrapunkt, podruhé Stevensové vytvářeli zpožděnou ozvěnu a třeba v písni Tillery vokálně chytli „africkou slinu“.

Při vymýšlení vícehlasů Stevensová využívá zkušenosti z tria, které paralelně vede se zpěvačkami Gretchen Parlatovou a Rebeccou Martinovou. Její aranžmá jsou ale i po instrumentální stránce typická tím, že písně nezahlcují – velmi často si vystačí s minimem bicích, někdy bubeník Jordan Perlson pouze vytleskává rytmus, a také basista Tordini, nebere-li právě do ruky baskytaru, tu a tam rukou jen pleská na korpus kontrabasu.

Koncert

Becca Stevens

(V rámci festivalu Jazz On5)

23. října

Jazz Dock, Praha

Vývoj u Beccy Stevensové spočívá v tom, že písňovou formu piluje a nově do ní zasazuje také písně převzaté. Oproti svému druhému koncertu, který se v Jazz Docku konal před dvěma roky, tento pátek hrála i coververze skladeb od mladého rapera Franka Oceana, hudebníka Stevea Winwooda nebo Morrisseyho bývalé kapely The Smiths.

Ještě nedávno Stevensová, rodačka z „countryového“ kraje Severní Karolíny, hrála na ukulele dlouhé, skoro bluegrassové pasáže, případně sólovala na akustickou kytaru. Dnes se výhradně doprovází. Ale i ve vybrnkávané baladě nazvané 105 na pátečním koncertě byla její klasická průprava zjevná. A v Jazz Docku teď také kytaru poprvé prohnala krabičkou vytvářející drobnou ozvěnu, která kresbu zvuku ozvláštnila.

Při své první pražské návštěvě Stevensová hovořila o tom, že jazz pro ni dlouho představoval jen rebélii proti světu klasické hudby, k němuž měla namířeno. Dnes je v její hudbě jazzový základ patrný také duchem. Pěvecky i skladatelsky jí „rozvázal jazyk“ a otevřel cestu pro všechny ty originální hudební myšlenky. Ty teď Stevensová vkládá do své krásné, chytré hudby.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist