Akce Evropského hlavního města kultury letos do Plzně přilákaly přes milion návštěvníků. Výrazně přibylo ubytovaných lidí, několikanásobně přibylo turistů v infocentru a stoupl i počet turistických prohlídek organizovaných městem.
Podle údajů Českého statistického úřadu měla Plzeň za letošní tři čtvrtletí největší meziroční nárůst počtu turistů z krajských měst a překonala i Prahu. Novinářům to ve středu řekla ředitelka městské organizace Plzeň – TURISMUS Zuzana Koubíková.
Přesné vyhodnocení projektu EHMK bude Plzeň zpracovávat i pro Evropskou komisi na začátku příštího roku.
"Za první tři čtvrtletí tohoto roku se v Plzni ubytovalo přes 194 tisíc hostů, což je o 13,7 procenta více než za stejné období loňského roku. Počet přenocování činil ke konci září více než 380 tisíc, i v tomto případě jde o třináctiprocentní meziroční nárůst," uvedla Koubíková.
Ve třetím čtvrtletí, kdy projekt EHMK nabízel velké atraktivní akce, vzrostl počet návštěvníků meziročně o 17 procent. Vyšší počet turistů zaznamenala Plzeň už loni. V porovnání s rokem 2013, kdy se akce EHMK nekonaly, se tedy počet přenocování ve městě letos zvýšil o 30 procent.
Zhruba dvě třetiny turistů, kteří v Plzni přespali, byli zahraniční hosté. Dominovali Němci, kteří tvořili 42 procent zahraničních návštěvníků. Výrazně přibylo Rakušanů. Oproti loňsku jich přijelo o 126 procent víc. Přispělo k tomu mimo jiné zpřístupnění bytů od architekta Adolfa Loose spojovaného s Vídní.
Ještě výraznější růst návštěvnosti zaznamenává Plzeň v jednodenní turistice. Počet klientů turistického informačního centra se letos zčtyřnásobil. Od ledna do konce října společnost Plzeň – TURISMUS organizovala 1070 prohlídek pro více než 27 tisíc lidí. Je to asi pětkrát více než za stejné období loňského roku, kdy bylo prohlídek 218.
Kromě údajů z ČSÚ pracuje město také se zbytkovými daty mobilních operátorů. Podle těchto předběžných údajů přijelo do Plzně od ledna do konce září 1,75 milionu lidí – zejména za trávením volného času. V tomto počtu nejsou zahrnuti lidé, kteří byli v Plzni více než osmkrát za čtvrt roku, tedy lidé, kteří v Plzni žijí, pracují či do města jezdí za nákupy.
Díky EHMK Plzeň plnila světová média včetně novin a magazínů. V českých médiích vyšlo o EHMK na 3000 článků. Pokud by si prostor, který novináři z celého světa věnovali městu, radnice platila jako reklamu, stálo by to mnoho milionů korun.
Tématu EHMK se v zahraničí věnovalo přes 200 reportáží v tisku, 30 reportáží v rozhlase, přes 20 v televizi a stovky výstupů na internetových stránkách médií. "Například ceníková cena inzerce na stranu A3 ve Frankfurter Allgemeine Zeitung stojí 65 tisíc eur, tedy asi 1,8 milionu korun. Nám vyšel článek v deníku i v jeho on-line verzi," řekla Koubíková.
V sobotním magazínu deníku Le Figaro s nákladem 410 tisíc kusů vyšel článek o Plzni a lázeňském trojúhelníku na 11 stranách, Plzni se z toho věnovaly čtyři strany. Pokud by si město mělo za článek jako reklamu v tomto rozsahu zaplatit, stál by kolem 4,2 milionu korun, uvedla.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist