Člověk na útěku. Útěk jako poslední možnost, jako akt svědčící o obrovské síle jedince a jeho odhodlání přežít, provázený strachem, bolestí, paralyzující nejistotou a nekonečným čekáním. Inscenace režiséra Jiřího Adámka nazvaná Na útěku, kterou ve středu uvedl pražský Experimentální prostor NoD, se tématu chopila na rovině obecné, vztahuje ho ale i k současné migrační vlně.

Adámkova představení s experimentální skupinou Boca Loca Lab jsou spíše kompozicemi na pomezí divadla a koncertu, ve kterých hrají hlavní roli hlasy a zvuky, jejich prolínání a opakování, významotvorné intonace.

Tímto způsobem Adámkova laboratoř s úspěchem ohledává jak témata politická (trefné obnažování mediálních frází politiků v Evropanech), tak osobní (tragikomedie vztahové komunikace v představení Řekni něco).

Ve středeční inscenaci Na útěku se minimalismus skupiny dostává na hranici toho, co divadlo snese. Hlasy – většina příznačně s nečeským přízvukem – vyprávějí archetypální útržky z cest za svobodou a ozývají se reprodukovaně.

Inspirované skutečnými útěky jedinců z koncentračních táborů či z totality, popisují násilí a bezvýchodnost, které rozhodnutí předcházely, i samotnou cestu, během níž každý záblesk, stín, zvuk i předmět představují potenciální nebezpečí.

A světlo, zvuky a předměty jsou tu opravdu v hlavní roli. Scénografka Ivana Kanhäuserová po celou dobu prochází prostorem, do kterého napíná pružná lana, čímž vytváří jakýsi labyrint, a umisťuje a pracuje s předměty odkazujícími k vyprávěnému. Prkna, tyče, hadice, vrtačka, kovový mlýnek, zavěšený kbelík s vodou, ze kterého pomalu odkapává do sklenic, to vše má evokovat překážky, ploty, chlad, vlhko, nepohodlí a odcizenost všeho, co člověk na útěku potká.

Neustále něco rytmicky odkapává, vrže, skřípe, kovově zvoní a drnčí, ať už reprodukovaně nebo přímo na jevišti. V jednu chvíli například vbíhá na jeviště Jan Mikušek (stará se povětšinou o zvukové efekty) a hází do sklenic dva šleháčky na mléko, jejichž vibrování připomíná střelbu z pušek.

DIVADLO

Jiří Adámek, Ivana Kanhäuserová, Martina Musilová: Na útěku

Režie: Jiří Adámek

Dramaturgie: Martina Musilová

Scénografie: Ivana Kanhäuserová

Hudba: Michal Nejtek

Boca Loca Lab & Experimentální prostor NoD, premiéra 25. listopadu, repríza 16. prosince

Šleháček dochází i běžného využití, když ho popadne luxusní mondéna v podání Petry Lustigové, jediné herečky inscenace. Od začátku se zakyslým, křečovitým výrazem v tváři se nejistě až vyděšeně snaží procházet zastavěným prostorem, přitom se ničeho nedotknout, nic nevidět. Přináší si kávu a jídlo a během dění je pomalu konzumuje.

Ke slovu se Lustigová dostává až v úplném závěru, paranoidně nesnášenlivým monologem ke všemu, co ji přímo obklopuje, co jí je jakkoliv cizí či nestandardní a co především nedodržuje pravidla, od Vietnamců až po nadpočetnou rodinu v přízemí.

Adámkově inscenaci rozhodně nelze upřít sympatické hledačství a pokus vztáhnout se k tématu, které hýbe Evropou, bohužel se ale tentokrát nedostává dál než za prvotní koncept. Kontrast upravené dámy s vyprávěním uprchlíků je od začátku evidentní, její až příliš prvoplánový monolog nemůže v závěru šokovat.

Divák ví, co by asi měly představovat zvuky i předměty, na pocitové rovině se ho ale nedotýkají a po prvotním rozklíčování principu už nemají co nabídnout. Téměř nesnesitelně pomalé tempo inscenace má jistě souvislost s útrpným čekáním, které lidé na útěku podstupují. Divák by se ale neměl cítit mučen.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist