Člověk na útěku. Útěk jako poslední možnost, jako akt svědčící o obrovské síle jedince a jeho odhodlání přežít, provázený strachem, bolestí, paralyzující nejistotou a nekonečným čekáním. Inscenace režiséra Jiřího Adámka nazvaná Na útěku, kterou ve středu uvedl pražský Experimentální prostor NoD, se tématu chopila na rovině obecné, vztahuje ho ale i k současné migrační vlně.
Adámkova představení s experimentální skupinou Boca Loca Lab jsou spíše kompozicemi na pomezí divadla a koncertu, ve kterých hrají hlavní roli hlasy a zvuky, jejich prolínání a opakování, významotvorné intonace.
Tímto způsobem Adámkova laboratoř s úspěchem ohledává jak témata politická (trefné obnažování mediálních frází politiků v Evropanech), tak osobní (tragikomedie vztahové komunikace v představení Řekni něco).
Ve středeční inscenaci Na útěku se minimalismus skupiny dostává na hranici toho, co divadlo snese. Hlasy – většina příznačně s nečeským přízvukem – vyprávějí archetypální útržky z cest za svobodou a ozývají se reprodukovaně.
Inspirované skutečnými útěky jedinců z koncentračních táborů či z totality, popisují násilí a bezvýchodnost, které rozhodnutí předcházely, i samotnou cestu, během níž každý záblesk, stín, zvuk i předmět představují potenciální nebezpečí.
Pražský NoD uvedl divadelní představení o migraci, hlavní roli hrají světlo, zvuky a předměty
![](https://img.ihned.cz/attachment.php/690/62582690/B3DsaNtrxQ7V4kpAhl6CmWueGFf108bK/1536x862x2970/image6.jpg)
![](https://img.ihned.cz/attachment.php/720/62582720/unCRmjHPhDxOSQpf79k18s0zcBb5iNyg/1536x862x2970/image2.jpg)
![](https://img.ihned.cz/attachment.php/750/62582750/y17s9KcHWlhGL0nxMQdjwSmvf8katB4g/1536x862x2970/image4.jpg)
A světlo, zvuky a předměty jsou tu opravdu v hlavní roli. Scénografka Ivana Kanhäuserová po celou dobu prochází prostorem, do kterého napíná pružná lana, čímž vytváří jakýsi labyrint, a umisťuje a pracuje s předměty odkazujícími k vyprávěnému. Prkna, tyče, hadice, vrtačka, kovový mlýnek, zavěšený kbelík s vodou, ze kterého pomalu odkapává do sklenic, to vše má evokovat překážky, ploty, chlad, vlhko, nepohodlí a odcizenost všeho, co člověk na útěku potká.
Neustále něco rytmicky odkapává, vrže, skřípe, kovově zvoní a drnčí, ať už reprodukovaně nebo přímo na jevišti. V jednu chvíli například vbíhá na jeviště Jan Mikušek (stará se povětšinou o zvukové efekty) a hází do sklenic dva šleháčky na mléko, jejichž vibrování připomíná střelbu z pušek.
Jiří Adámek, Ivana Kanhäuserová, Martina Musilová: Na útěku
Režie: Jiří Adámek
Dramaturgie: Martina Musilová
Scénografie: Ivana Kanhäuserová
Hudba: Michal Nejtek
Boca Loca Lab & Experimentální prostor NoD, premiéra 25. listopadu, repríza 16. prosince
Šleháček dochází i běžného využití, když ho popadne luxusní mondéna v podání Petry Lustigové, jediné herečky inscenace. Od začátku se zakyslým, křečovitým výrazem v tváři se nejistě až vyděšeně snaží procházet zastavěným prostorem, přitom se ničeho nedotknout, nic nevidět. Přináší si kávu a jídlo a během dění je pomalu konzumuje.
Ke slovu se Lustigová dostává až v úplném závěru, paranoidně nesnášenlivým monologem ke všemu, co ji přímo obklopuje, co jí je jakkoliv cizí či nestandardní a co především nedodržuje pravidla, od Vietnamců až po nadpočetnou rodinu v přízemí.
Adámkově inscenaci rozhodně nelze upřít sympatické hledačství a pokus vztáhnout se k tématu, které hýbe Evropou, bohužel se ale tentokrát nedostává dál než za prvotní koncept. Kontrast upravené dámy s vyprávěním uprchlíků je od začátku evidentní, její až příliš prvoplánový monolog nemůže v závěru šokovat.
Divák ví, co by asi měly představovat zvuky i předměty, na pocitové rovině se ho ale nedotýkají a po prvotním rozklíčování principu už nemají co nabídnout. Téměř nesnesitelně pomalé tempo inscenace má jistě souvislost s útrpným čekáním, které lidé na útěku podstupují. Divák by se ale neměl cítit mučen.
Pražský NoD uvedl divadelní představení o migraci, hlavní roli hrají světlo, zvuky a předměty
![](https://img.ihned.cz/attachment.php/690/62582690/B3DsaNtrxQ7V4kpAhl6CmWueGFf108bK/1536x862x2970/image6.jpg)
![](https://img.ihned.cz/attachment.php/720/62582720/unCRmjHPhDxOSQpf79k18s0zcBb5iNyg/1536x862x2970/image2.jpg)
![](https://img.ihned.cz/attachment.php/750/62582750/y17s9KcHWlhGL0nxMQdjwSmvf8katB4g/1536x862x2970/image4.jpg)
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist