Ve věku osmdesáti let v pondělí náhle zemřel sochař Aleš Veselý. Ve středu o tom informoval tajemník Federace židovských obcí Tomáš Kraus. Poslední rozloučení s výtvarníkem se uskuteční ve čtvrtek v rodinném kruhu.

Aleš Veselý se věnoval malbě, kresbě i instalaci, ale především pracoval s prostorem a velkými hmotami v podobě rozměrných objektů. Ve svém monumentálním díle se často obracel ke kořenům judaismu a zabýval se hledáním smyslu lidské existence.

K jeho známým dílům z poslední doby patří Brána nenávratna v pražských Bubnech, upomínající na židovské transporty. Odhalena byla letos 9. března a pro autora měla i osobní rozměr.

Veselý tehdy řekl, že o umělecké připomínce lidí, kteří za války zmizeli, uvažoval celá desetiletí. "Měl jsem k tomu velmi osobní důvody, protože z mých nejbližších příbuzných se 42 lidí nevrátilo, zahynulo," uvedl.

Jeho Brána nenávratna – v podobě koleje i žebříku směřujícího k nebesům – avizuje budoucí Památník ticha, který by se v místě židovských transportů měl stát nejen místem připomínání tragické historie, ale také centrem diskusí o holokaustu a jeho odkazu pro dnešek.

Poslední realizovanou prací Veselého byla socha Síla neodvratnosti, kterou odhalil také tento rok v Terezíně. Jeho vůbec nejznámější sochou je ale kovová plastika Kaddish odkazující k židovské modlitbě za zemřelé. Původně bezejmennou plastiku Veselý vytvářel po smrti svého otce a pracoval na ní celý rok - stejně jako má dle tradice syn povinnost se celý rok po smrti otce modlit denně kadiš.

Aleš Veselý se narodil 3. února 1935 a k jeho letošním osmdesátinám se v Praze uskutečnila série čtyř výstav, jež zmapovaly jeho obsáhlé dílo od 60. let až po současnost. Čtyři galerie vystavily i díla, která veřejnost ještě nespatřila.

Veselý vstoupil na českou výtvarnou scénu na přelomu 50. a 60.let. Velmi záhy patřil k nejvýraznějším osobnostem generace, která přinášela osobité podněty navazující na proudy evropského informelu. V počátcích se věnoval kresbě a malbě, brzy ale začaly vznikat jeho osobité asambláže a objekty z neobvyklých materiálů, nejprve závěsné, později trojrozměrné.

V 90. letech a po návštěvě Izraele se Veselý začal zabývat pouštními projekty – neobyčejně rozměrnými díly, jež by měly být umístěny v poušti a svou monumentalitou a zároveň materiálovou i tvarovou jednoduchostí vybízet ke kontemplaci, zamyšlení a zklidnění. Pouštními projekty se autor zabýval léta bez ohledu na jejich případnou realizaci.

Jeho díla jsou dnes vystavena v exteriérech v mnoha zemích a nacházejí se ve sbírkách světových muzeí.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist