Hra Slyšení dramaturga Tomáše Vůjtka, kterou na ostravském jevišti jeho Komorní scény Aréna nastudoval Ivan Krejčí, se stala inscenací roku v anketě Divadelních novin. V té hlasovalo 106 kritiků, publicistů či teoretiků.

Druhé místo obsadila Kauza Schwejk, kterou v pražském Studiu Hrdinů režíroval Dušan David Pařízek, dále Klímova Lidská tragikomedie v režii Hany Burešové v Divadle v Dlouhé a Janáčkova opera Z mrtvého domu. Tu v Národním divadle připravil Daniel Špinar.

Podle výsledků ankety, zveřejněných v úterý, je na třetím místě Špinarova inscenace Othello, benátský mouřenín uvedená Národním divadlem. O pozici se dělí s Dostojevského Bratry Karamazovými režiséra Martina Čičváka z Činoherního klubu.

"Anketu jsme vyhlásili po třiadvacáté, hlasující v ní zmínili 55 inscenací," řekl šéfredaktor tohoto kulturního čtrnáctideníku pro divadelníky a jejich diváky Josef Herman. Podle něj nejde o soutěž, nýbrž shrnutí názorů oslovených osobností.

"Za důležité považujeme oslovit osobnosti z různých generací, různého estetického přesvědčení, druhového a žánrového zaměření. A to nikoliv kvůli 'spravedlivějšímu' vyvážení hlasů, ale pro co nejširší spektrum názorů," dodal.

Na čtvrtou pozici stačily tři hlasy, které získaly inscenace Báby v Divadle Na zábradlí, Je třeba zabít Sekala v Národním divadle Brno nebo Mutus Liber nezávislé umělecké skupiny Handa Gote Research & Development.

O čtvrtou příčku se dělí ještě s inscenacemi Něco za něco ostravské Arény a Hamleti pražského Divadla Na zábradlí.

"V anketě uspěla pražská divadla, mezi která se na prvních čtyřech místech vetkla pouze ostravská Aréna dvěma počiny a jedním Národní divadlo Brno," podotkl šéfredaktor Herman.

Podle něj je patrná preference toho typu divadla, které chce hereckou a režijní interpretací textu vést debatu o současném světě. Stejně tak převládají tradičnější formy činoherního divadla a "pravidelné" dramaturgie, ať už klasických nebo soudobých dramatických textů a dramatizací.

"Posílila Národní divadla v Praze i v Brně, naopak oslabilo Divadlo Na zábradlí či Husa na provázku. Překvapivě se ani jediné nominace nedočkaly Činoherák Ústí nad Labem, Divadlo Petra Bezruče Ostrava, Divadlo na Vinohradech a další významné soubory," dodal Herman.

K nejpodstatnějším tématům v textech nominací podle něj patří proměna činohry Národního divadla v Brně, směřování pražského ND, práce Dušana Davida Pařízka mezi českým a německým divadlem či průzkum historických traumat v Aréně.

Vítězná ostravská inscenace Slyšení je druhou částí volné trilogie odhalující kořeny dnešních problémů, především evropských komplexů. Text byl odměněn Radokovou cenou v dramatické soutěži o nejlepší původní českou a slovenskou divadelní hru za rok 2012.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist