Kanadský jazzový pianista Paul Bley, který v neděli zemřel ve věku třiaosmdesáti let, postupně přestal věřit na styly, pravidla i notový zápis. „Nikdy nehrajte, co už jste, nýbrž kam míříte,“ říkal před patnácti lety, když v rakouském Mondsee usedal ke klavíru značky Bösendorfer, aby s jeho dalekosáhlým zvukem po letech natočil sólovou nahrávku.
Solo in Mondsee, deska sestavená z devíti improvizací, je jakýmsi ekvivalentem abstraktního malíře, jenž ve vrcholné formě pokryje několik prázdných pláten „na jeden zátah“. Bley přednáší útržky melodií, nálad a pak už jen ozvěn, rozkládá rytmy, zdánlivě hraje páté přes deváté, ale celek přesto drží pohromadě – nikde se neopakuje.
Je to důsledek šesti dekád, během nichž se Paul Bley vyvinul jako málokterý muzikant. Věrný přesvědčení, že „nemá smysl nahrávat, co už bylo nahrané“, neustále předháněl dobu a minimálně tři desetiletí patřil na špici jazzové avantgardy.
Stačí si poslechnout jeho debutovou newyorskou nahrávku Introducing Paul Bley. Listopad 1953, na bicí Art Blakey a na kontrabas Charles Mingus, který teprve jedenadvacetiletého, nedostudovaného Bleye vtáhl do studia. Swingují, jak se v éře stylu zvaného bebop patří, ale už tady Bley kličkuje před rytmem, v hlavě redukuje noty a třeba před standard Like Someone In Love nasekává impresionistický sešup akordů předznamenávající leccos z toho, kam hudebně půjde dál.
Ten směr mu pár let nato v losangeleském klubu potvrdí koncertování s Ornettem Colemanem. Jeho revoluční úskoky od harmonie, později vedoucí k takzvanému free jazzu, přivedou k nevázané improvizaci i Bleye. A ten v 60. letech založí vlastní trio, v němž se vystřídá značný počet muzikantů a které popírá zavedený koncept, že trio má jednoho lídra a dva spoluhráče.
Je to do jisté míry „opozice“ třeba k sestavě Billa Evanse, svým způsobem převrat – například když hrají jen s kontrabasem a klarinetem Jimmyho Giuffreho, bez bicích, v jazzu možná první výskyt „komorní vážné hudby“. Nebo na proslulé desce Footloose!, kde Bley muzikantsky rozkvétá se swingujícím bubeníkem Petem La Rocou.
Díky této nahrávce ostatně „prozří“ takový Keith Jarrett a právě s Bleyovými spoluhráči později založí své nejslavnější trio.
„Trio nespočívá v tom, kdo má jaký nástroj, ale že jde o setkání tří osobností,“ praví Bley a postupem let odděluje melodii od harmonických základů, zkracuje repetice, hledá rovnováhu mezi svobodou vyjádření a formou, popírá pravidla hraní ve třech, které „je passé, protože každý formát už je passé“. Pro Bleye neeexistují formáty, jen hráči.
A jeho frázování je pořád volnější, hotový rozlet představivosti. Bley je napřed – free jazz viděl přicházet dříve než jiní, rychleji ho prožil a teď se dřív než ostatní může vracet k tradici s vědomím toho, kam vedou všechny způsoby, jak ji popřít.
Několik let koketuje se syntetizátory i elektrickými varhanami a například nástroje Moog využívá a zase opouští, než pořádně přijdou do módy. Končí „poslední období, kdy jsem se snažil hrát rychle“, jak říká – a nastává éra pomalého Bleye.
To období, které jednou vyvrcholí v rakouském Mondsee, nastartuje sólová deska Open To Love z roku 1972, přelomová nahrávka pro jazzový klavír. Díky syntetizátorům se Bley začal zajímat o zvuk, a tak teď i na akustický klavír hraje místy preparovaně, ve studiu rozmisťuje mikrofony na neobvyklá místa, využívá ozvěny – vzniká bleyovská abstrakce, táhle rezonující, pomalu odeznívající tóny, romantické balady hrané tak trpělivě, až skoro visí ve vzduchu, práce s tichem, hraní jen několika not vybraných z melodie. Napětí stupňované a zase povolované třeba jen náznakem harmonické změny.
Ta nahrávka vyjde u tehdy začínajícího vydavatelství ECM a navždy mu určí směr, položí základy nahrávacího stylu, který majitel labelu Manfred Eicher rozvíjí dodnes a z nějž udělal unikát vyzdvihovaný ve světovém jazzu i v klasické hudbě.
Paul Bley, kterému se v životě přihodily dvě manželství se skladatelkami, byl v neposlední řadě prvním propagátorem kompozic Carly Bleyové a tuto někdejší prodavačku cigaret z newyorského klubu s sebou roku 1966 vzal i na Mezinárodní jazzový festival v Praze.
Originálně vzdušné, zvláštně melancholické skladby Bleyové, často s chytlavými motivy a přitom rafinovanou strukturou, se na roky otiskly i do jeho hry, podobně jako třeba způsob, jímž skladatelka nenápadně uchopila náladu blues.
Její píseň Ida Lupino se hrává dodnes – ale nikdo ji „nepřečetl“ tak důsledně, nikdo její lyrický potenciál a hloubku obsaženou v těch pár taktech nevytěžil jako tehdy Paul Bley. Ta skladba v jeho podání plyne přirozeně, jako by se sama zpívala, zdánlivě donekonečna. Nezestárla o píď, a teď už Paula Bleye dokonce přežila.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist