S velkým úspěchem se u publika Bavorské státní opery v Mnichově v neděli večer setkala premiéra opery South Pole (Jižní pól), jejímž autorem je současný český skladatel Miroslav Srnka.

Recenze se v názoru na dílo rozcházejí. Zatímco rozhlasová stanice Deutschlandradio nešetří superlativy, agentura DPA je v hodnocení zdrženlivější.

"Těžko říct, s jakou hvězdou operního světa začít, když máme popsat tuto premiéru v Bavorské státní opeře. Jsou to zpěváci Rolando Villazón a Thomas Hampson, nebo žádaný dirigent Kirill Petrenko? Nebo mistrný režisér Hans Neuenfels? Nehledě na to, že pozoruhodní jsou i mladý český skladatel Miroslav Srnka a australský libretista Tom Halloway, kteří na tomto velkém díle spolupracovali pět let," uvádí Deutschlandradio.

"Nejsilnější jsou fiktivní dialogy mezi protagonisty. Jsou předneseny důrazně a prostě. Nese je náročná, ale vždy poutavá dramatická hudební řeč Miroslava Srnky," uvedla rozhlasová stanice.

Agentura DPA je v hodnocení opery zdrženlivější. Podle ní především v prvním dějství nevyužívá Srnka všech možností, které nabízí orchestr.

"Na konci byl velký jásot, dupání a jen ojedinělé zabučení. Vzhledem ke hvězdné nabídce nemohlo publikum dělat nic jiného. Přesto ale zůstává dojem, že tady jde spíš o středně dobré dílo, které dobře naolejovaná PR mašinérie stylizuje jako velkou kulturní událost. Jako komorní opera v o něco skromnějším rámci by možná South Pole fungoval lépe," napsala agentura.

Tématem díla, o něž čtyřicetiletého autora požádala Bavorská státní opera, je expedice, kterou na jižní pól roku 1911 podnikli polárníci Roald Amundsen a souběžně s ním též Angličan Robert Falcon Scott. Ten při zpáteční cestě přišel o život.

V letošní sezoně v Bavorské státní opeře uvedou pět představení South Pole plus jedno další v rámci letního operního festivalu v Mnichově. Dílo je už předem označováno za jeden z vrcholů sezony.

Miroslav Srnka vystudoval hudební vědu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy a kompozici na HAMU, studoval též v Berlíně a v Paříži. Stylově se orientuje především na zvukový a myšlenkový svět poválečných avantgard, zejména takzvané spektrální hudby.

Jeho skladby jsou prováděny více v zahraničí než v České republice. S Bavorskou státní operou Srnka spolupracoval již v roce 2011, kdy na letním mnichovském operním festivalu uvedli jeho dílo Make No Noise (Nedělej hluk).