S velkým úspěchem se u publika Bavorské státní opery v Mnichově v neděli večer setkala premiéra opery South Pole (Jižní pól), jejímž autorem je současný český skladatel Miroslav Srnka.

Recenze se v názoru na dílo rozcházejí. Zatímco rozhlasová stanice Deutschlandradio nešetří superlativy, agentura DPA je v hodnocení zdrženlivější.

"Těžko říct, s jakou hvězdou operního světa začít, když máme popsat tuto premiéru v Bavorské státní opeře. Jsou to zpěváci Rolando Villazón a Thomas Hampson, nebo žádaný dirigent Kirill Petrenko? Nebo mistrný režisér Hans Neuenfels? Nehledě na to, že pozoruhodní jsou i mladý český skladatel Miroslav Srnka a australský libretista Tom Halloway, kteří na tomto velkém díle spolupracovali pět let," uvádí Deutschlandradio.

"Nejsilnější jsou fiktivní dialogy mezi protagonisty. Jsou předneseny důrazně a prostě. Nese je náročná, ale vždy poutavá dramatická hudební řeč Miroslava Srnky," uvedla rozhlasová stanice.

Agentura DPA je v hodnocení opery zdrženlivější. Podle ní především v prvním dějství nevyužívá Srnka všech možností, které nabízí orchestr.

"Na konci byl velký jásot, dupání a jen ojedinělé zabučení. Vzhledem ke hvězdné nabídce nemohlo publikum dělat nic jiného. Přesto ale zůstává dojem, že tady jde spíš o středně dobré dílo, které dobře naolejovaná PR mašinérie stylizuje jako velkou kulturní událost. Jako komorní opera v o něco skromnějším rámci by možná South Pole fungoval lépe," napsala agentura.

Tématem díla, o něž čtyřicetiletého autora požádala Bavorská státní opera, je expedice, kterou na jižní pól roku 1911 podnikli polárníci Roald Amundsen a souběžně s ním též Angličan Robert Falcon Scott. Ten při zpáteční cestě přišel o život.

V letošní sezoně v Bavorské státní opeře uvedou pět představení South Pole plus jedno další v rámci letního operního festivalu v Mnichově. Dílo je už předem označováno za jeden z vrcholů sezony.

Miroslav Srnka vystudoval hudební vědu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy a kompozici na HAMU, studoval též v Berlíně a v Paříži. Stylově se orientuje především na zvukový a myšlenkový svět poválečných avantgard, zejména takzvané spektrální hudby.

Jeho skladby jsou prováděny více v zahraničí než v České republice. S Bavorskou státní operou Srnka spolupracoval již v roce 2011, kdy na letním mnichovském operním festivalu uvedli jeho dílo Make No Noise (Nedělej hluk).

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist