K raritním počinům letošního festivalu Berlinale patří digitalizované punkové japonské filmy z 80. let, natáčené na 8mm film. Rané snímky dnes proslulých režisérů jako Šinja Cukamoto či Sion Sono, z jejichž nespoutané energie se do značné míry zrodil celosvětový úspěch japonského filmu v 90. letech, bylo doposud možné vidět jen v mizerné kvalitě.
Vedle pokladů z archivů se ale na letošním Berlinale odehrál ještě jeden velký japonský návrat. Návrat Kijošiho Kurosawy k žánru hororu.
Režisér, který svými hypnotickými, smutnými, apokalyptickými horory Cure či Pulse uměl zasáhnout fanoušky žánru i poroty světových festivalů, před sedmi lety opustil žánr. Věnoval se pak spíš rodinným melodramatům, jako byl film Tokijská sonáta, či romantickým dramatům s prvky sci-fi, viz snímek Real.
Loni Kurosawa za film Journey to the Shore získal cenu za režii v druhé nejprestižnější soutěžní sekci festivalu v Cannes.
V novince Creepy, adaptaci románu Jutaky Maekawy, dojde k setkání s psychopatem v první scéně, v níž detektiv Takakura vyjednává záchranu rukojmích. Místo toho je pobodán – a neklidný, nervní, až vyšinutý tón tohoto úvodu připomene autorův thriller Cure.
Po letech se detektiv přestěhuje a věnuje se výuce kriminalistiky. Do života učitele však brzy vstoupí dvě věci. Starý případ zmizelé rodiny, který hrdina rozplétá z osobních důvodů, a podivný soused, jehož chování protagonista začne spolu s ženou řešit z důvodů ještě osobnějších.
Velká část filmu se nese v očekávání, že věci se jednou musí zvrtnout. Soused by sice mohl být jen neškodný sociopat, ale tomu žádný divák nevěří. A ve chvíli, kdy se mezi případem zmizelé rodiny a tajemným chlapíkem ze sousedství objeví pojítko, dostanou události úplně nový spád.
Kurosawův nový film není překvapivá detektivka v tom smyslu, že by byla plná nečekaných zvratů. Kurosawa opět potvrzuje, že jeho filmy i uprostřed nejextrémnější žánrů zkoumají především odcizení. Jeho filmy jsou metafory stavu společnosti, která se od prasknutí ekonomické bubliny v posledních zhruba třech dekádách pohybuje v podivném sociálním víru.
Kurosawa je v tomto ohledu velmi důsledný, pečlivě natáčí v opuštěných polorozpadlých lokacích, pravém opaku přelidněného Japonska posedlého renovací.
Svět jeho filmů odráží temnou, vytěsňovanou stránku společnosti, v níž starý, propracovaný systém hodnot a etikety naráží na iracionální přetlak v myslích přepracovaných otců od rodin i teenagerů, kteří své otce kvůli jejich oddanosti korporacím ztratili.
Thriller Creepy je jako jeho název – nahání husí kůži. Nevyobrazuje žádné nechutnosti, jde však jednoznačně o nejsadističtější dílo, které bylo na festivalu Berlinale k vidění.
Sadismus je především vypravěčský; Kurosawa nechává v poslední části diváky doslova trpět prostřednictvím obratného využívání starého triku známého už z děl mistra napětí Alfreda Hitchcocka. Obecenstvo je o krok napřed před svými hrdiny, ví, co jim hrozí, a přesto musí sledovat jejich pomalé počínání, které k odvrácení hrozby nevede.
Creepy vypráví o rodině, o rodině deformované do patologické podoby, v níž ji drží pohromadě pouze zvrácenost. Kurosawa převrací model psychopata-trýznitele na hlavu a vytváří obraz světa, v němž všichni přítomní trpí dobrovolně. Jejich letargie je možná daná přítomností drogy v organismu, každopádně jde podobně jako v autorových nejsilnějších snímcích o horor, kterému chybí klasické monstrum.
Ta nejstrašidelnější pointa spočívá ve zjištění, že monstra se mohou vyklubat i z našich nejbližších.
Střet s hranicemi racionality má v žánrovém filmu málokdy takovou sílu jako u Kurosawy. V nejlepších hororech mezi diváckými emocemi vedle děsu zaujímá pevné místo i smutek. Smutek nad stavem společnosti či osudy hrdinů, ale i smutek existenciální, pramenící z iracionálních pochodů uvnitř mysli, i z toho, že svět se jeví jako místo, s nímž nelze svést vítězný boj. Svět Kijošiho Kurosawy je právě takovým místem.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist