Když byly v úterý zveřejněny výsledky amerického hudebního trhu za rok 2015, mírný růst o 0,9 procenta analytici zdůvodňovali dalším propadem prodeje fyzických nosičů – hudby na CD a LP se v Americe vloni prodalo o 17 procent méně.

V Česku je situace jiná. Celkové příjmy z prodeje nahrávek členských firem IFPI, tedy Mezinárodní federace hudebního průmyslu, vloni meziročně stouply o 4 procenta na 295 milionů korun. A konkrétně český trh s fyzickými nosiči klesl jen o 1 procento na 177 milionů korun, jak vyplývá z čerstvě zveřejněné zprávy federace.

Tuzemský hudební trh, který v roce 1997 dosáhl vrcholu s tržbami ve výši 1,6 miliardy korun, se poslední roky propadal. První nárůst o 7 procent zaznamenal teprve za rok 2014.

Nyní tedy trh podruhé po sobě posílil, a to zejména díky digitálním prodejům. Ty vzrostly o 14 procent a nyní tvoří již 40 procent celkového trhu.

„Nárůst digitálních prodejů opět dokládá, že hudební průmysl je úzce spjat s rozvojem moderních technologií a jejich legálním využíváním,“ uvádí IFPI.

Zatímco ještě roku 2010 představovaly digitální prodeje v Česku pouhých 7 procent příjmů, v roce 2014 již šlo o 36 procent a vloni tedy o 40 procent.

Americký trh s hudbou minulý rok posílil hlavně kvůli streamování. To v USA meziročně narostlo o více než 50 procent, zatímco digitální downloady – tedy například kupování skladeb či celých alb přes služby jako iTunes – byly na ústupu.

V Česku je situace obdobná, download meziročně klesl o 27 procent, kdežto streamování narostlo o 38 procent. „Čeští uživatelé stále více využívají služby jako Spotify, Deezer, Google Play, YouTube a iTunes,“ vypočítává IFPI a upozorňuje, že také na český trh vloni vstoupila streamovací služba Apple Music.

V tomto ohledu tedy Česko konečně dohání svět. Dlouho za ním zaostávalo – například služba Spotify funguje od roku 2008, do Česka vstoupila ale teprve na Vánoce 2013.

Konečně i v rozložení příjmů z prodeje fyzických nahrávek Česko následuje světové trendy, tedy zejména návrat vinylů. Ty se v USA vloni již vrátily na úroveň z roku 1988, těsně před masové rozšíření hudby na CD, a tvořily čtvrtinu všech fyzických prodejů.

V Česku vinyly za rok 2014 představovaly 7 procent fyzických příjmů, vloni už to bylo 11 procent.

Největší podíl na tuzemském trhu si drží Universal Music, z 33 procent posílil na loňských 37,8 procent. Druhá je Warner Music s 21,7 procenty, třetí Supraphon s 14,6 procenty a čtvrtá Sony Music s 12,6 procenty.

Nad hranici deset procent se vejdou ještě vydavatelství Česká muzika nebo Brainzone.

Jako tradičně IFPI ve své zprávě upozorňuje na rozdíl mezi údaji, které získává od svých vlastních členů, a údaji dle takzvaných mezinárodních standardů. Podle nich český hudební trh vloni vzrostl ne o 4, ale pouze o 2 procenta.

Rozdíl je v tom, že měření dle mezinárodních standardů zahrnuje i odhad za zhruba 10 procent vydavatelství, která nejsou členy IFPI.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist