Americký sochař Alexander Calder, jehož nyní vystavuje přední londýnská galerie Tate Modern, je známý dvěma typy předmětů. Jeho abstraktní plastiky zvané „mobily“ se zavěšují od stropu a reagují na proudění vzduchu. „Stabily“ naopak stojí na zemi – jde o velké sochařské objekty, které už se ve světových metropolích dostaly na řadu veřejných míst.
Tvorba Američana, jenž konec života strávil ve francouzském Saché a nakonec zemřel roku 1976 v New Yorku, ale byla vrstevnatější a prošla mimořádně zajímavým vývojem. Právě ten popisuje nynější výstava v Londýně.
Jmenuje se Performing Sculpture, volně přeloženo „performující sochařství“, což přesně vystihuje i Calderův přístup k tvorbě. Jak návštěvník chronologicky sleduje autorův vývoj od druhé poloviny 20. let minulého století – se zvláštním důrazem na 30. a raná 40. léta –, sleduje strhující a proměnlivé vizuální divadlo, které vposledku proměnilo samo chápání plastiky.
Současně s tím lze vnímat, jakou roli v umělcově přístupu hrála hra a lehkost, s níž rozbíjel tradiční sochařské kánony. A nejde jen o sochařství. Už o drátěných figurách či drátěných karikaturních portrétech pařížské avantgardy, které vznikaly od druhé poloviny 20. let, bylo možné mluvit jako o prostorových kresbách.
Výstava v Tate Modern ukazuje, jak Alexander Calder odhmotnil umění a změnil plastiky
Calderova práce z roku 1932 nazvaná Malá koule a těžká koule se zase nedá zase definovat jinak než jako instalace – akorát že v té době šlo o naprosto neznámý pojem. Dílo se sestává ze zavěšené malé koule, z větší koule visící na nízké konstrukci plus z dalších předmětů, zejména lahví, rozestavěných na zemi. Svým způsobem je to ale také performance a svého druhu hudební nástroj.
Caldera nejvíc proslavil pohyb uvnitř díla, případně pohyb díla samotného, ve spojení s abstraktní formou. Jeho obrat k abstrakci motivovala návštěva ateliéru malíře Pieta Mondriana, kam Calder přišel v roce 1930. Znamenalo to pro něj šok a rovněž tvůrčí impulz. Od této doby lze vnímat Calderovu rozehranou hru geometrických a amorfních forem, práci s barvou, rovnováhou a pochopitelně s pohybem.
Pojem „mobil“ roku 1931 pro nová sochařská díla vymyslel Marcel Duchamp a dokazuje, nakolik byl Calder propojený s tehdejší avantgardou. Z tohoto klíčového Calderova období výstava přináší řadu mimořádných prací a potvrzuje, jak výlučné postavení měl v umění 20. století.
Alexander Calder – Performing Sculpture
Londýn, Tate Modern
do 3. dubna 2016
Určitým diváckým problémem je, že vystavené kinetické plastiky se z pochopitelných důvodů nepohybují a to, jak se s pohybem mění, v Tate Modern dokumentují jedině videozáznamy.
Výstava končí tři a půl metru velkou zavěšenou plastikou Černá vdova z roku 1948. Tu umělec daroval Institutu brazilských architektů v Sao Paulu v souvislosti s výstavami, které v tomto městě a v Riu de Janeiru měl.
Výstava v Tate Modern tímto způsobem také připomíná, jak calderovská koncepce pohybu, prostoru a interakce mezi divákem i dílem ovlivnila modernistické brazilské umělce, jako byli dnes již nežijící Hélio Oiticica či Lygia Clarková.
K tomu je nutné dodat, že podstatný impuls Calderovo dílo znamenalo i pro tuzemské modernistické klasiky Stanislava Kolíbala a Karla Malicha. Zejména Kolíbal zdůrazňuje, jaký význam pro něj měl objev Calderových platik a uvědomění si, že plastika může být lehká, že může jen viset a že se definuje svým obrysem, nikoliv hmotou.
Odhmotnění umění ve prospěch lehkosti, hravosti, pohybu a myšlení – jeden z největších odkazů Alexandera Caldera i pro současnost.
Výstava v Tate Modern ukazuje, jak Alexander Calder odhmotnil umění a změnil plastiky
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist