Ať už se jednalo o bezstarostného Roberta Mitchuma, bouřliváka Clinta Eastwooda nebo Johna Wayna, kovbojové měli v hollywoodských westernech vždy bílou pleť, píše agentura AFP.

Stejně tak si Hollywood pro zfilmování vybíral příběhy o bílých rančerech, mužích zákona či vyvrhelích, od lupičů a vrahů Jesseho Jamese a Billyho the Kida až po ochránce zákona Wyatta Earpa. Jenže na opravdovém americkém Divokém západě se vyskytovali také Evropané, Číňané, indiáni nebo černoši.

Jedním z těch, kdo se snaží změnit hollywoodský úzus o bílém westernu, je režisér Antoine Fuqua. Ten nyní v postprodukci dokončuje remake filmu Sedm statečných, do jehož hlavní role obsadil černošského herce a svého dlouholetého spolupracovníka Denzela Washingtona.

„Řekl jsem, že ten film musí být událost a že musí mít něco, co jsme doposud neviděli, tedy různorodost. Proto jsem navrhl, aby hlavní roli ztvárnil Denzel,“ řekl Fuqua agentuře AFP.

Režisér se rozhodl přetočit klasický western z roku 1960 se Stevem McQueenem v hlavní roli. Dává to smysl, i původních Sedm statečných bylo ve skutečnosti remakem – příběh jako první roku 1954 natočil japonský režisér Akira Kurosawa pod názvem Sedm samurajů.

Remake Sedmi statečných, jejž vyrobila společnost Sony a který do českých kin přijde 22. září, tak bude po nedávných filmech Quentina Tarantina nazvaných Nespoutaný Django a Osm hrozných dalším hollywoodským westernem s černými kovboji.

Další role ve snímku ztvárnili jihokorejský rodák Byung-Hun Lee či bílí herci Ethan Hawke a Chris Pratt. Příběh zůstane zachován, také nových Sedm statečných se má točit okolo skupiny pistolníků, kteří se rozhodnou bránit malou vesničku před nájezdy bezohledných banditů.

„Teď už to není jen bílý kovboj a bílý voják, teď už to jsou běloši, černoši, Asijci, indiáni. Na původu ani barvě pleti nezáleží. Všichni se musí spojit, aby se postavili tyranii,“ popisuje příběh snímku padesátiletý režisér.

I letmý pohled na záznamy z doby před americkou občanskou válkou ukazuje, že režisér Fuqua je se svojí představou o Divokém západě blíž skutečnosti, než když John Sturges roku 1960 natočil původních Sedm statečných výhradně s herci bílé pleti.

Spousta černých otroků měla zkušenosti jako honáci dobytka či pastevci skotu už předtím, než byli ze západní Afriky v 17. či 18. století přivlečeni do Spojených států. A spousta z nich se k tomuto povolání v USA vrátila.

Na rančích v Texasu černí kovbojové působili už začátkem 19. století. Mnohem víc jich bylo zaměstnáno po občanské válce, která přinesla zrušení otroctví.

Přesto je dnes tato doba zpětně interpretována, jako by se v ní nevyskytoval nikdo jiný než běloši, upozorňuje Jim Austin, prezident Národního multikulturního muzea západního dědictví v texaském Fort Worthu.

„Když se zeptáte moderních kovbojů, řeknou vám, že zhruba osmdesát procent kovbojů mělo jinou barvu pleti,“ tvrdí Austin.

Podle AFP je přesnější číslo někde okolo 40 procent, alespoň na západním pobřeží USA. Konzervativnější historici pak hovoří jen o 25 procentech kovbojů jiné než bílé barvy pleti – a dodávají, že ti třeba v Texasu působili jen na určitých územích.

Když má uvést příklad toho, jak Hollywood zkreslil historii, Jim Austin upozorňuje na Osamělého jezdce – tedy z televizních a rozhlasových pořadů známého maskovaného pistolníka, jenž bojuje po boku indiána Tonta.

Postavu ale podle všeho inspiroval muž zákona černé pleti Bass Reeves, jenž dle legendy zastřelil 3000 banditů, aniž by byl sám jedinkrát zraněn.

„Hollywood vzal Bassův příběh a z vysokého Afroameričana, který nosil černý klobouk, měl černého koně a chodil v doprovodu indiána, udělal Osamělého jezdce,“ říká Austin.

Podle historika se Hollywood obával, že kdyby do hlavních rolí obsazoval černochy, vystrašil by tím bílé diváky. Z moderních průzkumů přitom dlouhodobě vyplývá, že čím jsou filmy různoroději obsazené, tím větší mají v kinech komerční úspěch.

Oaklandská společnost černých kovbojů, která každoroční přehlídkou v Kalifornii připomíná roli kovbojů jiné než bílé pleti, tvrdí, že železnice stavěli a dobytek v Americe pásli lidé všech národností.

Bílí hollywoodští scenáristé, režiséři a producenti si jen „vymýšlejí příběhy a obrazy, které vyzdvihují jejich rasu“, uvedl mluvčí společnosti Andre Alporter.

„Bílí hrdinové v bílých kloboucích přežijí i výbuch budovy a zachrání celou Zemi. Jako by vše na světě vymysleli, stvořili a postavili běloši. Ale to přece nereprezentuje skutečnou Ameriku,“ dodal mluvčí.