Na největším parníku světa Harmony of the Seas, který byl před několika dny spuštěn na moře, je mezi dalšími uměleckými díly zahraničních autorů také plastika českého sochaře Davida Černého.
Jde o obdobu velké pohyblivé hlavy Franze Kafky, která je umístěna v Praze. Další Černého podobná socha se nachází v americkém městě Charlotte v Severní Karolíně.
Obří a nejdražší loď svého druhu před několika dny vyplula na svou první plavbu.
"Oslovili mě a nechali mi zcela volnou ruku. Navrhl jsem sochu podobnou té v Praze a v Charlotte. Oproti Praze se neotáčí ve 42 úrovních, ale jen v sedmi," řekl ve středu Černý.
Plastika je tak podobná spíše té americké, hladiny světových moří ale bude i tak brázdit hlava pražského spisovatele Franze Kafky. Kinetická socha vznikala ve francouzských loděnicích, Černý na prestižní zakázce pracoval přes rok a byl tak také u vzniku obrovské zaoceánské lodi.
Zážitky z toho popisuje jako mimořádné, rozměry lodi přesahují jakýkoliv prostor, v němž se člověk běžně pohybuje. "Je to, jako když stojíte ve vítkovických železárnách, ale celé to pluje na vodě," říká.
Jeho socha se nachází v centrální hale lodi, která je 20 metrů vysoká a 150 metrů dlouhá. "Byla to obrovská zkušenost," říká.
Parník až pro 6360 cestujících a 2100 členů posádky vyrobila na objednávku americké společnosti Royal Carribean Cruises Ltd (RCCL) loděnice STX France v Saint-Nazaire. Loď je podle výrobce nejen největší a nejdražší, ale také nejvíce ohleduplná k životnímu prostředí.
Sedmdesát metrů vysoký kolos o hmotnosti 120 tisíc tun byl postaven pro rejdařskou společnost ve Spojených státech asi za miliardu eur, což je v přepočtu přes 27 miliard korun. Šestnáctipodlažní plavidlo je dlouhé 362 metrů.
Nejslavnější výletní loď Titanik, který se potopil v roce 1912, byl dlouhý 269 metrů a tonáž měl 52 tisíc tun. Harmony of the Seas má tonáž 227 tisíc tun.
Pasažéři uvnitř najdou divadlo, kasino, ledovou plochu, bar, ve kterém obsluhují roboti, několik bazénů, dětských atrakcí i park. Na první plavbu se loď vydala v neděli z francouzské loděnice do anglického Southamptonu, odkud uskutečnila plavbu s pasažéry do Barcelony.
Poté se bude plavit v pravidelných týdenních okruzích na trase Barcelona – Mallorca – Marseille – La Spezia – Civitavecchia - Barcelona a v říjnu odpluje přes Atlantik na Floridu, Poté bude brázdit karibskou oblastí. České cestovní kanceláře nabízejí okružní plavby z Barcelony v průměru za 45 tisíc korun.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist