Dříve než snímky Vetřelec, Solaris či 2001: Vesmírná odysea filmová plátna dobylo české sci-fi režiséra Jindřicha Poláka nazvané Ikarie XB 1.
Premiéru mělo v roce 1963 a v kinech ho tehdy zhlédlo 550 tisíc diváků. Digitálně zrestaurovaná kopie snímku byla letos uvedena v sekci Classics na filmovém festivalu v Cannes.
Distribuční premiéra nejlepší české sci-fi, jejíž scénografie ovlivnila Kubrickovu Vesmírnou odyseu, proběhne 16. června paralelně v brněnské Scale a pražském Světozoru. Díky moderní technologii se obě kina v reálném čase propojí.
Snímek byl digitálně restaurován v rámci projektu podpořeného grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska a spolufinancovaného ministerstvem kultury.
"Ve sbírkách Národního filmového archivu jsou vedle originálního negativu a duplikačního pozitivu uloženy tři distribuční kopie z doby prvního uvedení. Zdrojem pro digitalizaci obrazu byl originální kamerový negativ, zvuk byl digitalizován z negativu zvuku. Jde o širokoúhlý film, i proto byl film skenován a digitálně restaurován v nejvyšším rozlišení 4K," řekla restaurátorka Národního filmového archivu Tereza Frodlová.
Spokojen s uvedením v Cannes byl ředitel archivu Michal Bregant. "Restaurované filmy se objevují na velkých festivalech řadu let, ale Ikarie v Cannes je pro nás velkým úspěchem. Ocenili tam, že filmy restaurujeme tak, že neztrácejí svůj dobový charakter a půvab," podotkl.
Hynek Bočan byl při natáčení pomocným režisérem. "Restaurovanou verzi jsem viděl a jsem s ní spokojen. Škoda, že se toho nedožil Jindřich Polák ani kameraman Jan Kališ," uvedl.
Architekt Jiří Hlupý byl tehdy na Barrandově třetím rokem a jeho role byla v trikové části filmu. "Ikarie dokazuje, jak lze s primitivní trikovou technikou vytvořit účinný obraz," poznamenal.
Jindřich Polák svůj snímek natočil podle scénáře, na kterém spolupracoval s Pavlem Juráčkem. Architektem byl Jan Zázvorka, elektronickou hudbu složil Zdeněk Liška. Mezi herci se objevili Zdeněk Štěpánek, Radovan Lukavský, Dana Medřická, Miroslav Macháček, František Smolík a Jiří Vršťala.
Příběh byl zasazen do roku 2163, kdy kosmická loď Ikarie XB 1 putovala k Alfě Centauri za průzkumem mimozemských forem života. Její posádka je daleko od sluneční soustavy vystavena neznámým hrozbám, ale veze si s sebou i řadu svých všedních lidských starostí a radostí.
Kulisy kosmické lodi byly využity při natáčení souběžně vznikajícího filmu Klaun Ferdinand a raketa.
Autoři se při psaní scénáře inspirovali románem Stanisława Lema K mrakům Magellanovým a ubránili se dobově poplatné politizaci, které žánr sci-fi často podléhal. Nepostavili proti sobě dva konkurenční systémy, ale naději v morálně vyspělejší lidstvo.
Film se už v 60. letech dostal do distribuce v zahraničí včetně USA. Umberto Eco napsal, že "v Ikarii přihlížíme velmi pravděpodobnému atomovému twistu budoucnosti, který tančí kosmonauti v salonu vesmírné lodi". Britské Financial Times snímek označily za nejhodnotnější science-fiction od konce války.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist