Vztah mezi filmem a výtvarným uměním chce prozkoumat nová výstava v pražské Galerii Rudolfinum. Jmenuje se Loni v Marienbadu – podle slavného filmu Alaina Resnaise, který je jedním z nejcitovanějších děl poválečné kinematografie – a začne ve středu večer. Otevřena pak bude do 27. listopadu.
Alain Resnais svým snímkem z roku 1961 inspiroval nejen další filmové tvůrce, ale také výtvarné umělce, fotografy, módní návrháře či hudebníky.
Výstava v Rudolfinu kromě prací současných umělců představuje díla tvůrců klasické moderny – Alberta Giacomettiho, Giorgia de Chirica či Reného Magritta. S nimi Resnaisův film sdílí avantgardní estetiku a kritickou formu.
V Galerii Rudolfinum s novou výstavou a podzimní sezonou přichází několik změn. Výstava Loni v Marienbadu: Film jako umění je v pražské instituci například první, která je díky sponzorovi přístupná zdarma.
Film Loni v Marienbadu rovněž zahájí provoz Kina Rudolfinum. V něm chce galerie spolu s Českou filharmonií, která sídlí ve stejné budově, představovat snímky, jež obsahem nebo zaměřením navazují na aktuální výstavy v Rudolfinu. Kino je umístěno v nedávno zrekonstruované Sukově síni.
Během současné výstavy bude dále otevřeno edukační centrum zvané Artpark. To chystá různé programy určené dětem i dospělým.
V pražském Rudolfinu začíná výstava Loni v Marienbadu, obsahuje díla od Richtera či Koonse
Film Loni v Marienbadu je volnou adaptací žánru francouzského nového románu, jejž ve 20. století vytvořil spisovatel a literární teoretik Alain Robbe-Grillet.
Výstava Loni v Marienbadu podle autorů poprvé poukazuje na velký význam, které stejnojmenné dílo dodnes má v uměleckém světě.
Radikalita filmu spočívá především v rozbití tradičních struktur času, prostoru a reality. Avantgardní hra, jejíž zápletka se odvíjí od otázky, zda se hlavní postavy opravdu minulý rok v Marienbadu potkaly, vychází z uměleckého jazyka. Samotný styl se v něm stává obsahem.
Geometrické formy, architektonické linie a repetice kompozičních principů odkazují na postupy charakteristické pro vizuální umění.
Výstava kromě soch, instalací, fotografií a videa zahrnuje také klasickou malbu a kresbu. Téměř dvoumetrové dílo německého klasika Gerharda Richtera navazuje na filmovou předlohu tím, že rozbíjí realitu. Richter to zobrazuje pomocí fotografií a ilustrací vytržených z původního kontextu.
Roztrhanou vypravěčskou linii převzal do svého videa též americký umělec Vito Acconci, který je na výstavě rovněž zastoupen. Vztah iluze a reality pak zpracovávají fotografie Cindy Shermanové nebo objekt Jeffa Koonse.
Film Loni v Marienbadu dále silně ovlivnil módní průmysl. Kostýmy původního snímku byly navrženy Coco Chanel a Karl Lagerfeld se roku 2011 při přehlídce Grand Palais v Paříži nechal inspirovat filmovou estetikou podtrženou architekturou barokních zámeckých zahrad.
Dokumenty, scénáře nebo snímky z natáčení pak návštěvníkům výstavy nabízejí pohled do zákulisí tvorby filmu.
Výstava Loni v Marienbadu byla poprvé uvedena v Kunsthalle v německých Brémách, v Praze je doplněna o instalaci Jána Mančušky a zvukovou nahrávku Věry Linhartové. Kurátory přehlídky jsou Christoph Grunenberg a Eva Fischer-Hausdorfová.
V pražském Rudolfinu začíná výstava Loni v Marienbadu, obsahuje díla od Richtera či Koonse
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist